Co to są słowa kluczowe i jaki jest ich wpływ na SEO?

Słowa kluczowe to podstawowy element, dzięki któremu strona może pojawić się w wynikach wyszukiwania. Dobór odpowiednich słów i fraz kluczowych jest fundamentem strategii SEO, i to od ich doboru zależą dalsze działania tj. tworzenie treści, przygotowywanie tytułów, opisów i nagłówków. 

Źródło: Freepik

Słowo kluczowe jest hasłem najlepiej określającym tematykę artykułu lub zwyczajnie pojawiającym się w nim najczęściej. Na frazach kluczowych opiera się funkcjonowanie wyszukiwarek internetowych: wpisywane w ich okna zapytania to zbiory słów kluczowych, analizowane przez algorytm w celu dostarczenia jak najtrafniejszych wyników wyszukiwania.

Zapamiętaj!

W odróżnieniu od tekstów naukowych, dla których słowa kluczowe wybiera się już po zakończeniu prac nad tekstem, w przypadku marketingu internetowego słowa kluczowe często poprzedzają powstanie artykułu – odwrócenie kolejności prawidłowo oddaje znaczenie słów kluczowych dla SEO.

Ogólny podział słów kluczowych

Skoro wiemy już, czym są słowa kluczowe, przyjrzymy się ich podziałowi ze względu na długość fraz. Wyróżniamy frazy short-tail, long-tail oraz słowa kluczowe brandowe. Szczegóły przedstawiamy poniżej:

Short-tail

Frazy short-tail składają się z jednego lub dwóch wyrazów. Są często wyszukiwane, ale ich tzw. ogólność z reguły oznacza niewielki współczynnik konwersji: użytkownicy korzystający z fraz short-tail najczęściej dopiero zaczynają zgłębiać wyszukiwane zagadnienie i zazwyczaj okazują się niezdecydowanymi klientami.

Long-tail

Frazy z długiego ogona to bardziej złożone zapytania, składające się z większej ilości słów kluczowych. Są znacznie rzadziej stosowane od fraz short-tail, ale cechuje je wyższy współczynnik konwersji. Dodatkowo, z reguły są mniej konkurencyjne, dzięki czemu łatwiej pozwalają osiągnąć wyższą pozycję w wynikach wyszukiwania. 

Słowa kluczowe brandowe

Tym mianem określamy słowa i frazy kluczowe zawierające nazwę marki, firmy, nazwisko lub pseudonim artystyczny. Warto zadbać o to, żeby nasza strona wyświetlała się jako pierwsza po wpisaniu brandowych słów kluczowych: niektórzy klienci poszukują towarów i usług po nazwie marki, z którą już wcześniej się spotkali. Co więcej, niektóre nieuczciwe przedsiębiorstwa korzystające z technik tzw. black hat SEO potrafią podszyć się pod konkurencję, i w ten sposób poprawić pozycję rankingową swojej strony.

Źródło: Freepik

Słowa kluczowe w czasie

Analiza słów kluczowych powinna uwzględnić także ich popularność w czasie, ewentualną sezonowość oraz aktualność. Zapoznaj się również z artykułem Czym jest Planer Słów Kluczowych od Google?

Krótkoterminowe, świeże słowa kluczowe

Wartość krótkoterminowych, świeżych słów kluczowych spada wraz z upływem czasu. W tej kategorii najczęściej pojawiają się słowa i frazy związane z ważnym wydarzeniem politycznym, sportowym lub kulturalnym, rocznicami wydarzeń historycznych lub słowa związane z tzw. viralem. Za pomocą narzędzia Google Trends możemy śledzić popularność poszczególnych fraz w czasie, i w ten sposób analizować tendencje i przewidywać nadchodzące trendy.

Źródło: Google Trends

Długoterminowe słowa kluczowe

Długoterminowe słowa kluczowe to frazy cechujące się stabilnością w czasie, dzięki czemu zwykle nie notują gwałtownych spadków i wzrostów liczby wyszukiwań. Należą do nich głównie frazy związane z poradami.

Zapamiętaj! 

W przypadku niektórych fraz można mówić o ich sezonowości. Takie słowa i frazy kluczowe zyskują na popularności (np. przy okazji świąt lub zmiany pór roku). Sezonowość ma niewielkie znaczenie dla SEO, ale może okazać się kluczowa podczas planowania budżetów kampanii Google Ads.

Czym jest poziom konkurencyjności słów kluczowych?

Na konkurencyjność słów i fraz kluczowych wpływają czynniki tj.:

  • ilość wyników wyszukiwania,
  • średnia ilość zapytań,
  • rodzaj wyników Google.

Nie bez znaczenia jest także branża oraz aktywność konkurencji (rozumiana szeroko, uwzględniająca także strategię SEO i działania z zakresu content marketingu).

Co do zasady, im bardziej konkurencyjne słowo kluczowe, tym trudniej będzie znaleźć się na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Duże znaczenie dla SEO ma wspomniany już rodzaj wyników Google: w zależności od branży, której dotyczy zapytanie, wyniki wyszukiwania mogą się różnić (np. dla niektórych zapytań Google wyświetla w formie wyników fragmenty artykułów zawierające odpowiedź na zadane pytanie).

Źródło: Google

Zapamiętaj! 

Analizując konkurencyjność słów i fraz kluczowych, warto zwrócić uwagę na zawartość stron pojawiających się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania. Często zdarza się, że Google wybiera witryny podobne do siebie pod względem ilości treści oraz dodatkowego contentu, a także sposobu jego prezentacji.

Analiza słów kluczowych – podsumowanie

Odpowiedni dobór słów kluczowych to fundament strategii SEO i działań content marketingowych. Warto poświęcić mu więcej uwagi, analizując trendy i sprawdzając, jakie informacje chcą uzyskać użytkownicy wyszukiwarek. Warto także pamiętać o tym, że pozycjonowanie witryny pod frazy tzw. długiego ogona może okazać się dobrą decyzją i korzystnie przełożyć się na ruch na stronie, a w konsekwencji współczynnik konwersji.

Z tego artykułu dowiedziałeś się:
  • czym są słowa kluczowe,
  • jaki jest ich wpływ na SEO,
  • w jaki sposób dzielimy słowa kluczowe,
  • jak słowa kluczowe zachowują się w czasie,
  • czym jest poziom konkurencyjności słów kluczowych.
Źródła: