Reklama firmy w Internecie

W praktycznie każdej branży mamy dzisiaj wiele konkurencji.

Otwarcie biznesu musi być zdecydowanie bardziej przemyślane niż kiedyś.

Powinieneś od razu mieć pomysł w jaki sposób chcesz wyróżnić się spośród konkurencji.

Użytkownicy online coraz chętniej dzielą się swoimi opiniami o odwiedzonych miejscach czy firmach.

Twoja firma musi zatem dobrze działać, być dobrze widoczna i powinna spełniać potrzeby swoich klientów na najwyższym poziomie.

Jeśli masz już dobry pomysł na biznes, to teraz Twoim nadrzędnym celem powinno być zdobycie informacji o tym jak zaistnieć w Internecie.

Lejek sprzedażowy

Na początek zaczniemy od fundamentu każdej sprzedaży, czyli lejka sprzedażowego.

Lejek sprzedażowy

Praktycznie codziennie coś kupujemy – co nas do tego skłania?

Jest to jakiś proces, który zachodzi w naszych głowach, który jest mniej lub bardziej skomplikowany.

Jeśli idziemy do pobliskiej piekarni, błyskawicznie podejmujemy decyzję i wychodzimy ze świeżymi wypiekami.

Zakup mieszkania lub samochodu jest zdecydowanie bardziej rozciągnięty w czasie.

Inaczej kupujemy odzież, inaczej elektronikę.

W niektórych produktach potrzebujemy zasięgnąć opinii innych klientów.

Bez względu na rodzaj zakupów lejek sprzedażowy tak naprawdę pozostaje ten sam, tylko zmienia się długość poszczególnych jego segmentów.

Musimy mieć świadomość, że taki produkt czy marka istnieje, musimy czuć potrzebę posiadania i to spycha nas na ścieżkę decyzji o zakupie.

Skuteczna reklama

Duże firmy opierają swoją reklamę o wszystkie segmenty lejka sprzedażowego. Oglądamy reklamy w telewizji, reklamy online w serwisie Youtube, oraz bannery graficzne w setkach tysięcy stron internetowych. Firmy emitują reklamy, po to aby zapadły nam głęboko w pamięć.

Następnym krokiem jest zainteresowanie i rozbudzenie potrzeby posiadania. Czasem potrzeba posiadania po prostu rodzi się sama.

Przykładem są tabletki na ból głowy – obejrzeliśmy reklamę kiedy nie mieliśmy potrzeby, a kiedy boli nas głowa mamy świadomość jaki produkt kupić.

Decyzja zakupowa robi się coraz bardziej skomplikowana i wielokanałowa. Konsumenci mają taki wybór produktów i usług, że przyprawia ich to zawrót głowy.

W fazie podejmowania decyzji firmy na wszelkie sposoby starają się przypomnieć o swojej ofercie, a także dobić sprzedaż oferując szereg promocji. W jaki sposób to robią?

Jakie kanały reklamy online używają firmy?

Pozycjonowanie

Ruch organiczny pochodzący z wysokich pozycji w wyszukiwarce jest jednym z głównych filarów większości biznesów.

Wyszukiwarka internetowa dostarcza najbardziej wartościowy ruch. Dzieje się tak, z racji tego że wyszukiwarka odpowiada na konkretne zainteresowanie użytkownika.

Jeśli strona ma dobre pozycje na ważne dla nas frazy, wiemy wtedy, że osoby odwiedzające stronę są przynajmniej wstępnie zainteresowane podobą usługą.

Jest to też istotny element lejka, gdyż użytkownicy często wpisują w wyszukiwarkę swoją potrzebę i są dość często od razu zdecydowani na zakup produktu lub usługi.

Nawet jeśli nie podejmą decyzji od razu, to zapisane ciasteczko (ang. cookie) w przeglądarce, z informacją o odwiedzinach, możemy wykorzystać później na szereg sposobów.

Pozycjonowanie często jest także reklamą bardzo rentowną dającą duże dodanie ROI.

Google Ads

Płatne reklamy Google to potężne narzędzie marketingowe. Mamy tu szereg możliwości w wyborze typów reklam, od linków sponsorowanych w wyszukiwarce, poprzez reklamy graficzne po reklamy video.

Łącząc to wszystko z bardzo rozbudowanymi możliwościami targetowania otrzymujemy niesamowite możliwości dotarcia do potencjalnych klientów.

Niestety za te możliwości musimy często słono zapłacić.

Mimo, iż reklama Google Ads bywa dość droga, większość firm w mniejszym lub większym stopniu z niej korzysta, gdyż daje ona szybkie efekty i jest dość prosta w podstawowej konfiguracji.

Google Ads podobnie jak w przypadku pozycjonowania daje możliwość odpowiadania na zapytania użytkowników związanych z ich potrzebą, co pozytywnie wpływa na jej skuteczność sprzedażową.

Media społecznościowe

Podczas ostatniego dziesięciolecia media społecznościowe rozwinęły się w ogromnym stopniu. Większość bardziej znanych portali społecznościowych posiada swoje własne systemy reklamowe.

Jeśli użytkownicy spędzają tam długie godziny naturalną konsekwencją jest fakt, iż stały się one miejscem sprzedaży lub ważnym elementem lejka sprzedażowego. Prowadzenie fanpage na Facebooku oraz korzystanie z Facebook Ads stało się standardem dla wielu biznesów.

Przewagą Facebooka nad Google jest fakt, iż opiera się na zalogowanych użytkownikach, zatem śledzenie między urządzeniami jest tu zdecydowanie skuteczniejsze.

Jest to szczególnie ważne dla kampanii remarketingowych

Ciasteczka Google można usunąć, a na innym urządzeniu traktowani jesteśmy jako kolejny użytkownik. Czy system Google Signals rozwiąże skutecznie ten problem? Poczekamy, zobaczymy.

E-mail marketing

Do tej formy reklamy internetowej potrzebujemy posiadać już zbudowaną bazę mailową.

E-mail marketing stanowi reklamę o najwyższym zwrocie z inwestycji.

Jest do doskonała forma spieniężenia pozyskanych klientów kilkukrotnie bez ponoszenia kosztów na reklamę lub przy bardzo minimalnych kosztach.

Postępująca obecnie coraz dynamicznej automatyzacja marketingu opiera się głównie na kanałach mailowych. Duże firmy budują całą strukturę scenariuszy automatyzacji oraz całe lejki sprzedażowe w oparciu o wiadomości e-mail.

Dobrze wykorzystany potencjał tego kanału daje ogromny potencjał sprzedażowy.

Giełdy RTB

Reklama display GDN za pośrednictwem Google Ads dociera swoim zasięgiem do większości stron wydawców, jednak nie do wszystkich miejsc reklamowych na tych stronach. Często najlepiej widoczne miejsca na reklamę są zarezerwowane dla giełd RTB.

Co to w ogóle jest giełda RTB?

Są to systemy reklamowe sterujące wyświetlaniem reklam na stronach wydawców. Nazwa RTB to skrót od Real-time bidding. Aukcje przeprowadzane są w czasie rzeczywistym podczas każdego wyświetlenia strony wydawcy, stąd nazwa.

Reklama na giełdach RTB jest często tańsza w pozyskaniu pojedynczego klienta, w porównaniu w sieci reklamowej Google, jednakże minimalny budżet wejścia powoduje, że jest to forma reklamy tylko dla większych firm z zasobnym budżetem marketingowym.

Remarketing

Remarketing to możliwość dotarcia z reklamą do użytkowników, którzy wcześniej odwiedzili naszą witrynę.

Firmy wykorzystują potęgę tej formy reklamy na kilku polach.

Pierwszy sposób na wykorzystanie remarketingu to zwyczajne przypominanie o swojej firmie.

Jeśli potencjalny klient potrzebuje kilku dni na podjęcie decyzji, chodzi również po stronach konkurencji. Często ogląda tyle rzeczy, że zapomina gdzie był i co oglądał.

Dzięki reklamie remarketingowej możesz ciągle przypominać o swojej ofercie, czyli może ona z większym prawdopodobieństwem zapaść klientowi w pamięć.

Innym typem remarketingu jest dobijanie sprzedaży.

Na bazie różnych reguł możesz określić, że użytkownik był na stronie kilka razy i ciągle się waha. Możesz wtedy za pośrednictwem reklamy przekazać np kupon rabatowy, co będzie dodatkowym impulsem do podjęcia decyzji o zakupie.

Kolejnym typem remarketingu może być przypominanie się osobom, które coś u nas kupiły. Obecnie mamy możliwość zapisania użytkowników na listę remarketingową nawet na 540 dni, więc możemy wykorzystać reklamę do budowania lojalności.

Jeśli sprzedajesz np. witaminy i większość klientów kupuje zapas na miesiąc, możesz wykonać kampanię przypominającą o zakupie witamin do osób, u których minęło 30 dni od ostatniego zakupu.

Podsumowanie

Przedstawiliśmy Wam większość narzędzi marketingowych wykorzystywanych w dzisiejszym marketingu internetowym.

Aby skutecznie rozwijać firmę należy starać się przyrostowo stosować jak najwięcej form reklamy.

Większość systemów reklamowych opiera się na algorytmach uczących.

Kanały zazębiają się między siebie doskonale się uzupełniając.

Im więcej zróżnicowanego ruchu dostarczysz tym więcej danych dostarczysz algorytmom do nauki, a to zaprocentuje w późniejszych sprzedażach.