PageRank jest algorytmem, który od wielu lat był wykorzystywany przez Google oraz osoby pracujące w branży SEO. Teraz PageRank przestał mieć większe znaczenie, ponieważ algorytm stał się po prostu zbyt mało dokładny. Liczba czynników wpływająca na pozycję danej strony w wyszukiwarce Google stale się zwiększa, więc PageRank w pewnym stopniu umarł śmiercią naturalną. Wciąż będzie zapewne wykorzystywany przez Google’a, ale jako jeden z wielu, a nie główny wskaźnik określający „siłę” konkretnej witryny.
Dlaczego PageRank został wycofany?
PageRank był wycofywany powoli, początek końca to rok 2009, kiedy informacja o algorytmie została usunięta z Google Webmaster Tools (obecnie Google Search Console), czyli narzędzia praktycznie niezbędnego dla osób z branży SEO. Mimo tego w dalszym ciągu można było otrzymywać informacje na temat PageRanku, mając zainstalowany specjalny dodatek do przeglądarki. Teraz Google oficjalnie ogłosiło, że usuwa z dodatku informację na temat algorytmu. Taka sytuacja była do przewidzenia, ponieważ już od 2013 roku PageRank nie był aktualizowany, przez co coraz mniej osób zwracało uwagę na tę konkretną informację o sile witryny. Była ona po prostu przestarzała i nie odzwierciedlała ostatnich zmian. W ten sposób powoli, z miesiąca na miesiąc, algorytm tracił na znaczeniu, a analiza danej witryny stawała się coraz bardziej zawiła i skomplikowana. PageRank przestał wystarczać, więc został wycofany.
Czy to już całkowity koniec PageRanku?
PageRank nie znika całkowicie, usunięta zostaje jedynie informacja o jego wartości dla nas – użytkowników sieci i pracowników branży SEO. W dalszym ciągu Google będzie wykorzystywał algorytm do własnych potrzeb. PageRank będzie po prostu jednym z wielu (trudno nawet próbować oszacować konkretną liczbę) narzędzi wykorzystywanych przez Google do analizowania stron WWW. Nikt z nas nie będzie znał jego konkretnej wartości. Czy najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie ma zamiar wprowadzić nowy wskaźnik, który zastąpi PageRank? Na razie nic o tym nie wiadomo.