Pozycjonowanie stron – definicja

Pozycjonowanie stron internetowych (z ang. Search Engine Optimization, w skrócie SEO) to działania wpływające na wzrost pozycji strony w wynikach organicznych wyszukiwania dla wybranych słów i fraz kluczowych. 

Dlaczego pozycjonowanie w Google?

Wyszukiwarkę Google.pl zna każdy w Polsce, korzysta z niej 95,93% wszystkich internautów, 92.16% na świecie i 93,09% w Europie (na podstawie badań z listopada 2020 r). Każdy z użytkowników internetu wykorzystuje Google do poszukiwania usług i produktów, dlatego Twoja oferta musi być wysoko w wynikach wyszukiwania, aby mogło ją odnaleźć jak najwięcej klientów.

Budowa wyszukiwarki Google

Nie wszyscy wiedzą, że strona z wynikami Google podzielona jest na kilka modułów, w których informacje wyświetlane są z zupełnie niezależnych od siebie źródeł. Oznacza to, że aby link do strony pojawił się w danym module należy ją udostępnić Google korzystając z różnych, niezależnych od siebie usług. Aby przybliżyć Ci budowę wyników wyszukiwania Google, umieściliśmy poniżej zrzut z ekranu po wpisaniu frazy „biuro nieruchomości Gdynia”. Otrzymaliśmy następujące wyniki:

1. Reklamy płatne – Kampania Ads

Reklamy płatne – Kampania Ads

1. Reklamy płatne – Kampania Ads

Na górze wyników wyszukiwania wyświetlają się płatne reklamy Google Ads. W zależności od słów kluczowych jakie wpisujemy pojawiają się albo reklamy tekstowe tak jak na przedstawionym przykładzie, albo w przypadku wpisania zapytania o produkt (np. słowa „buty”), pojawiają się obrazki z nazwami produktów i ich cenami. Jest to również odpłatna reklama kampanii Ads (tzw. kampania produktowa). Aby Twoja reklama pojawiła się w tym miejscu, należy skorzystać z usługi, która dostępna jest pod adresem: https://ads.google.com/home/ . Możesz sam umieścić taką reklamę, ale chcąc uzyskać dobre efekty kampanii, lepiej powierzyć to zadanie specjaliście.
Każde kliknięcie w reklamę oznacza naliczenie kosztu. Koszt ten zależy od wielu czynników, ale przede wszystkim, jest to aukcja i (bardzo upraszczając), najwyżej wyświetlają się reklamy tych, którzy płacą za każde kliknięcie najwięcej, a strony docelowe na które ta reklama prowadzi są najwyższej jakości.
Zwróć uwagę, że reklamy opłatne oznaczone są przez Google słowem „Reklama”.

2. Wizytówka w wynikach lokalnych – Google Maps

Wizytówka w wynikach lokalnych – Google Maps

2. Wizytówka w wynikach lokalnych – Google Maps

Użytkownik, który szuka firm, instytucji lub obiektów (np. hoteli) w pobliżu swojej lokalizacji w wynikach wyszukiwania otrzyma wyniki lokalne, które wyświetlają się pod mapką z Google Maps. Np. wyszukując „biuro nieruchomości Gdynia” w wynikach mogą się pojawić wszystkie biura nieruchomości, które znajdują się w pobliżu. Aby takie informacje pojawiły się, należy dodać miejsce do Google Maps, ale jeśli jesteś właścicielem firmy możesz zarządzać informacjami o swojej firmie korzystając z Google Moja Firma. Dzięki usłudze możesz wprowadzić szczegółowe informacje o swojej firmie, np. zmienić godziny pracy, dodać zdjęcia, lub zaktualizować adres. Kolejność wyników na tej liście uzależniona jest od kilku czynników, ale najważniejsze to:
– odległość firmy od użytkownika
– rozpoznawalność, czyli powiązanie firmy z wpisanymi słowami kluczowymi
– trafność, czyli stopień dopasowania wizytówki firmy do wpisanych przez użytkownika słów kluczowych.

W ramach pozycjonowania strony bezpłatnie zajmiemy się optymalizacją wyników tak, aby Twoja strona pojawiała się jak najwyżej w wynikach Google Maps.

3. Organic Search (wyniki organiczne, naturalne)

Organic Search (wyniki organiczne, naturalne)

3. Organic Search (wyniki organiczne, naturalne)

To właśnie te wyniki wyszukiwania, którymi jesteśmy zainteresowani pozycjonując stronę internetową. O kolejności wyświetlania stron na tej liście decydują algorytmy wyszukiwarki Google, które starają się wyświetlać jak najbardziej przydatne informacje użytkownikowi. Algorytmy te sprawdzają wiele czynników, między innymi treść zapytania, jakość strony (jej przydatność, wiarygodność, budowę), lokalizację użytkownika oraz jego prywatne ustawienia. Od charakteru zapytania wpisanego do wyszukiwarki zależy waga poszczególnych czynników. Np. jeśli użytkownik pyta o aktualne wydarzenia na świecie, brana jest przede wszystkim wiarygodność źródła i aktualność informacji zawartych na stronie. Natomiast, jeśli użytkownik pyta o definicje, wtedy aktualność ma już zdecydowanie mniejsze znaczenie.

Google ciągle ulepsza swoje algorytmy. Zatrudnia tysiące inżynierów i testerów na całym świecie, którzy na bieżąco oceniają wyniki wyszukiwarki. Dla przykładu w 2019 r. przeprowadzili oni ponad 460 tysięcy eksperymentów, po których do wyszukiwarki wprowadzono ponad 3600 usprawnień.

Zadaniem specjalistów SEO, takich jak my, jest ciągła analiza wprowadzanych zmian w algorytmach wyszukiwarki i dbanie o to, aby strona była jak najlepiej oceniana przez Google. Pozycjonując stronę, zwracamy uwagę na ponad 200 czynników rankingowych.

4. Reklamy płatne – Kampania Ads

Reklamy płatne - Kampania Ads

4. Reklamy płatne – Kampania Ads

Na dole wyników wyszukiwania Google zazwyczaj wyświetlają się druga partia płatnych reklam Google Ads.

Oczywiście tak jak w górnej partii wyników wyszukiwania, również tutaj reklamy poprzedzone są słowem „Reklama”.

Ile warta jest wysoka pozycja?

Każdy kto pozycjonuje stronę, zadaje sobie pytanie: „ile kliknięć uzyskam więcej, mając wyższą pozycję”. Najlepiej na to pytanie odpowiedzą wyniki badań. Na poniższym wykresie przedstawiamy dane firmy Sistrix, która przeprowadziła badanie na 80 milionach słów kluczowych.

Wykres: jak wpływają pozycje strony na liczbę kliknięć

Jak interpretować powyższy wykres? Załóżmy, że 100 internautów wpisało do wyszukiwarki Google frazę „kancelaria prawna Gdynia”. 28 z tych internautów odwiedziło stronę, która zajmuje pierwsze miejsce. Tylko nieco ponad 2 z tych 100 internautów odwiedziło stronę znajdującą się na dziesiątej pozycji w Google.

Jak dobrać słowa kluczowe?

Jest duże prawdopodobieństwo, że sprzedajesz produkty lub oferujesz usługi, których pozycjonowaniem się zajmujemy. Gromadzimy dane od kilkunastu lat, wiemy jakie efekty możemy osiągnąć uzyskując wysokie pozycje na określone słowa kluczowe. Bez względu na koszt pozycjonowania zawsze znajdujemy takie słowa, które wpływają na sprzedaż.

Dobór słów kluczowych w dużym stopniu zależy od budżetu jakim dysponujemy. Staramy się dobrać tak frazy, aby uzyskać jak najwyższą sprzedaż przy jak najniższym koszcie pozycjonowania.

Walka o wysokie pozycje to proces bardzo złożony. Im większa jest konkurencja, która pozycjonuje strony na słowo, którym również jesteśmy zainteresowani, tym proces staje się bardziej skomplikowany, a czas na uzyskanie efektów się wydłuża. Zanim rozpoczynamy pozycjonowanie musimy zbadać konkurencję: sprawdzić jak długo pozycjonuje swoje strony, na które frazy i jakie metody wykorzystuje. Dopiero wtedy podejmujemy decyzje czy w ogóle warto posiadając określony budżet pozycjonować stronę na dane słowa, ponieważ nawet jeśli osiągniemy bardzo dobre rezultaty i pokonamy większość konkurencji to i tak pozycje będą na tyle odległe, że nie przyniosą oczekiwanego zwrotu w inwestycje. W branżach, w których konkurencja jest bardzo silna i od kilkunastu lat pozycjonowane są strony istnieją słowa kluczowe, po których uzyskanie pozycji na pierwszej stronie Google jest niezmiernie trudne, czasochłonne i drogie. Dlatego, zanim rozpoczynamy pracę, opieramy się na doświadczeniu i ustalamy koszyk słów kluczowych, który na pewno przyniesie zadowalające efekty dla naszego klienta. Głównym czynnikiem, który bierzemy pod uwagę przy doborze słów kluczowych, to czas, po którym osiągniemy pierwsze efekty pozycjonowania. W naszym koszyku słów kluczowych znajdują się zazwyczaj dwie kategorie: krótkoterminowe, których czas na uzyskanie pozycji jest stosunkowo krótki (1-3 miesiące), oraz długoterminowe, po których strona pojawi się wysoko od 3 do 12 miesięcy. Bardzo rzadko podejmujemy się pozycjonowania na słowa, po których czas na uzyskanie pozycji może przekroczyć rok. Trzeba pamiętać, że konkurencja nie śpi i w ciągu roku, zanim uzyskamy pozycje, może przybyć nowa konkurencja, a ta która istnieje może wzmocnić znacznie działania. Inwestowanie w pozycjonowanie strony po takich słowach obarczone jest dużym ryzykiem. Im szybciej osiągniemy efekty, tym szybciej uzyskamy zwrot z inwestycji w pozycjonowania. Dlatego dobór słów kluczowych to jeden z najważniejszych etapów pozycjonowania strony.

Zakres naszych działań

Bez względu na wysokość budżetu oferujemy kompleksową obsługę:

Audyt strony

Przeprowadzamy analizę techniczną strony www, biorąc pod uwagę aktualne wytyczne Google. Audyt przeprowadza specjalista wykorzystując autorskie narzędzia. Audyt strony zawiera diagnozę błędów oraz ewentualnych zagrożeń wpływających na widoczność strony w Google.

Optymalizacja strony

Na podstawie wytycznych uzyskanych podczas audytu przeprowadzamy optymalizację strony i dostosowujemy ją do wytycznych Google, zwracając przy tym uwagę na prawidłowe wyświetlanie strony www na desktopach i urządzeniach mobilnych.

SEO Copywriting

Optymalizujemy dostępne na stronie treści,   tworzymy nowe treści i na życzenie naszych klientów przekazujemy wytyczne do utworzenia treści, które zawierają słowa kluczowe i konstrukcję, która pozwala na uzyskanie wysokich pozycji w Google, oraz dużej konwersji.

Dedykowany opiekun

Od początku współpracy otrzymują Państwo do kontaktu jednego opiekuna, który jedocześnie koordynuje pracę całego zespołu zajmującego się projektem, tj. copywriterów, optymalizatorów, linkbuilderów, webmasterów, programistów.

Analiza i Raportowanie

Raporty  z uzyskanych efektów przedstawiamy w sposób czytelny dla każdego.  Posiadamy autorskie narzędzia do analizy i raportowania, dlatego sposób przedstawienia danych możemy dostosować do potrzeb naszego klienta.

Prace webmasterskie

Posiadamy zespół specjalistów, którzy wdrożą wszelkie konieczne zmiany na stronie pod kątem wyszukiwarki Google. Nasi specjaliści to programiści i webmasterzy, poradzą sobie z każdym problem. Na życzenie wprowadzą zmiany na stronie, przebudują stronę lub zbudują ją od nowa, zainstalują certyfikat SSL czy też doradzą i  przeniosą stronę na lepszy serwer www.

Doświadczenie

Specjalizujemy się w pozycjonowaniu stron od 2004 roku. Jesteśmy jedną z najstarszych agencji SEO w Polsce. Pozycjonowaliśmy ponad 3000 stron internetowych.  Mamy doświadczenie niemalże w każdej branży, dzięki czemu od początku współpracy wiemy jak pracować, aby uzyskać zadowalające efekty.

Prosta umowa

Bez względu na budżet, maksymalnie po 3 miesiącach współpracy osiągamy widoczne efekty. Podpisujemy bardzo prostą, przejrzystą i krótką umowę o pozycjonowanie. Nie musimy zabezpieczać się skomplikowaną umową z “małymi literkami”. Nasz klient ma szansę zdecydować czy nasza praca jest efektywna i czy chce z nami współpracować. 

Jak uzyskać wysokie pozycje?

Za pozycje w wynikach wyszukiwania odpowiedzialne są algorytmy Google. Roboty Google zbierają dane, które przy wykorzystaniu algorytmów są przetwarzane w wyniku czego ustalana jest pozycja strony. Google dba o to, aby wyniki były jak najbadziej przydatne użytkownikom. Wszystkich czynników rankingowych wpływających na pozycje w Google jest ponad 200. Pozycjonując stronę, powinniśmy spełnić podstawowe warunki techniczne: strona powinna być poprawnie zbudowana, szybko się ładować i być funkcjonalna. Nie musimy spełnić wszystkich wymagań Google, aby uzyskać najwyższe pozycje. Musimy jednak przeprowadzić audyt, sprawdzić konkurencję i być przynajmniej na jej poziomie, aby mieć szansę na rywalizację. Są branże bardzo wymagające i branże w których wystarczy spełnić kilka podstawowych wytycznych, aby uzyskać zadowalające efekty. Dlatego na koszty pozycjonowania ma wpływ przede wszystkim konkurencja.

Czas potrzebny do uzyskania pierwszych efektów pozycjonowania

Czas ten uzależniony jest od doboru słów kluczowych i budżetu na pozycjonowanie. Przed ustaleniem planu działania przygotowujemy koszyk słów kluczowych, który zawiera słowa, po których jest duża szansa na uzyskanie efektów już po 3 tygodniach. Zakładamy, że im szybciej uzyskamy dodatkowy ruch na stronie, tym szybciej koszty poniesione na pozycjonowanie zaczną się zwracać. W kolejnych miesiącach pozycjonowania uzyskujemy wysokie pozycje na coraz to trudniejsze słowa, przynoszące coraz więcej kliknięć.

Jak zacząć współpracę?

Abyśmy mogli rozpocząć współpracę, najpierw wyślij nam podstawowe informacje korzystając z formularza. Zbadamy Twoją stronę, jej historię, Twoją konkurencję i prześlemy Ci informację jaki budżet miesięcznie potrzebujemy, aby uzyskać zadowalające efekty. Otrzymasz od nas prostą umowę. Do rozpoczęcia współpracy będziemy potrzebowali jedynie dostęp do edycji strony oraz podpisaną umowę. Prace zaczynamy praktycznie natychmiast. Po kilku godzinach otrzymasz dostęp do panelu, w którym udostępniamy w prosty i zrozumiały sposób dane do analizy, pokazujące postępy naszej pracy, m.in. pozycje strony, szczegółową statystykę odwiedzin strony, wyświetlenia w Google i wiele więcej. Na życzenie klienta przygotowujemy też raporty dedykowane, zawierające najistotniejsze informacje.