Wokół pozycjonowania witryn internetowych wyrósł mit magicznej i niedostępnej zwykłym użytkownikom wiedzy. Nie da się ukryć, że dla wielu osób niezwiązanych z branżą SEO, proces pozycjonowania to wciąż szereg niezrozumiałych działań z pogranicza czarnej magii. Wynika to głównie z braku konkretnej wiedzy dotyczącej praktyk oraz czynników, które wpływają na wysokie pozycje strony w wynikach wyszukiwania. Specyfika branży oraz wiele niedopowiedzeń dotyczących metod promowania witryn w Internecie sprawiły, że proces pozycjonowania zdążył dorobić się swoich mitów i teorii nie mających wiele wspólnego z rzeczywistością. Pomimo rosnącej świadomości Klientów zlecających usługi SEO, błędne przekonania niestety wciąż funkcjonują. Czas się z nimi rozprawić! Poniżej cztery największe mity dotyczące pozycjonowania.
MIT 1 – Witrynę można wypromować szybko
Czas to jedna z bardziej kontrowersyjnych kwestii w procesie pozycjonowania. Wiadomo, żyjemy w XXI wieku gdzie zewsząd otacza nas „szybko”, „natychmiast” i „od ręki”. Nijak ma się to jednak do pozycjonowania. Uzyskanie (a w następstwie utrzymanie) wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania jest złożonym procesem, którego nie da się wykonać ekspresowo. Niestety wciąż mało kto zdaje sobie sprawę jak czasochłonna jest optymalizacja witryny, stworzenie unikalnej, dostosowanej do wymogów wyszukiwarek treści oraz zbudowanie solidnego zaplecza linkowego. Efekty pozycjonowania pojawiają się stopniowo, a na wysoką pozycję często pracuje się miesiącami (w niektórych przypadkach nawet latami). Ile konkretnie? Trudno powiedzieć. Agencja SEO może ewentualnie oszacować ile czasu zajmie wywindowanie strony na wysokie pozycje, ale określanie dokładnego czasu to wróżenie z fusów.
MIT 2 – Pozycję w wynikach Google można zagwarantować
Algorytm wyszukiwarki Google owiany jest tajemnicą, a pozycjonowanie witryn ma to do siebie, że nie można przewidzieć na jaką pozycję wybije się dana strona www. Wiele firm co prawda obiecuje wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google, ale tak naprawdę nikt nie jest w stanie określić kiedy i na którym miejscu znajdzie się dana strona. Oferty typu „TOP 3 w dwa tygodnie” lub „gwarancja pierwszego miejsca” to bardziej chwyt marketingowy niż rzetelne obietnice. Należy jasno powiedzieć – żadna agencja SEO nie może zagwarantować określonych pozycji w wyszukiwarce!
MIT 3 – Istnieje skuteczny przepis na osiągnięcie wysokich pozycji
Wbrew temu co czasem sądzą Klienci, pełnej wiedzy na temat funkcjonowania algorytmu wyszukiwarki nie posiada nikt (no może poza pracownikami Google). Nie ma też klucza, który tłumaczyłby krok po kroku jak wypozycjonować witrynę. Proces promowania stron www to ciężka praca, mnóstwo testów i prób ustalenia związków przyczynowo-skutkowych. Oczywiście jest szereg „dobrych” praktyk, które zazwyczaj przynoszą zadowalające efekty, ale trzeba pamiętać, że coś co działa w przypadku jednej witryny, może nie przynosić żadnych efektów w przypadku innej. Bez znajomości mechanizmów, które rządzą wyszukiwarką Google, trudno samemu skutecznie wypromować swoją stronę w Internecie. To jeden z powodów, dla których warto powierzyć proces pozycjonowania specjalistom SEO.
MIT 4 – Raz osiągnięta pozycja jest stała
Nic bardziej mylnego. Zaprzestając jakichkolwiek działań, ryzykujesz spadek w wynikach wyszukiwania na ważne dla Ciebie słowa kluczowe. Co więcej, zupełnie normalne jest, że raz osiągnięta pozycja witryny będzie ulegała mniejszym lub większym wahaniom. Spadki są naturalnym elementem procesu pozycjonowania i w większości przypadków nie są zależne od agencji, której zlecono pozycjonowanie. Wynika to, po pierwsze ze zmian algorytmu Google, a po drugie – konkurencja nie śpi i prawdopodobnie też się pozycjonuje. Utrzymanie strony na wysokich pozycjach to proces długofalowy, który wymaga prowadzenia systematycznych i konsekwentnych działań.