Można by przewrotnie powiedzieć, że podstawowym narzędziem copywritera jest kartka papieru (a raczej Word lub jak kto woli Open Office) i słowo. Faktycznie, w dużej mierze to prawda. Jednak, aby stworzyć dobrą i unikalną treść, czasem potrzeba czegoś więcej. Oczywiście każdy copywriter ma swoje własne, sprawdzone sposoby na to jak kreatywnie i wydajnie tworzyć chwytliwe treści, a przy tym efektywnie zarządzać czasem, ale dla tych, którzy mają z tym problem, przygotowałam subiektywną listę 7 narzędzi, które pomogą usprawnić pracę. Co prawda tekstu za nas nie napiszą, ale mogą ułatwić życie niejednemu copywriterowi.
Copyscape i Siteliner
Kopie treści czają się wszędzie. Jak zweryfikować czy tekst jest unikalny? Wchodzisz na Copyspace, wklejasz link do strony z opublikowanym tekstem i w ciągu kilku sekund wiesz, czy ktoś nie kopiuje Twojej pracy i nie okrada Cię z contentu. Siteliner to bardzo podobne, choć nieco bardziej rozbudowane narzędzie, które pomaga wyśledzić duplikaty treści. Dzięki szybkiej analizie strony dowiemy się, jaka jest procentowa unikalność treści na danej podstronie witryny. Plagiaty strzeżcie się!
Słownik synonimów
Czasem znalezienie odpowiedniego słowa zajmuje zdecydowanie więcej czasu niż powinno. Z odsieczą przychodzi słownik synonimów – narzędzie niezwykle przydatne (a nawet obowiązkowe) w pracy copywritera. Pozwala wyszukiwać wyrazy o podobnym znaczeniu, dzięki którym ubarwimy treść i unikniemy w tekście powtórzeń. Wiele słowników umożliwia szybkie i trafne znajdowanie słów. Na przykład TUTAJ, synonimy i wyrazy bliskoznaczne są pogrupowane według znaczeń, co sprawia, że wyszukiwanie jest jeszcze łatwiejsze i bardziej precyzyjne.
Słownik języka polskiego
Niektórzy będą się zarzekać, że nie potrzebują, ale uwierzcie – każdy miewa chwile zwątpienia. Szczególnie po kilkugodzinnym ślęczeniu przed monitorem i wpatrywaniu się jak plik Worda zapełnia się znaczkami, nie wszystkie reguły pisowni są takie oczywiste. Słownik języka polskiego (może być online, może być tradycyjny, książkowy) pozwala na zweryfikowanie poprawności ortograficznej, sprawdzenie znaczenia słów i ich odmiany, czy frazeologii wyrazów. Osobiście korzystam (i polecam!) ze słownika PWN – kopalnia wiedzy dla każdego, nie tylko dla copywriterów.
Proste przecinki
Kiedy postawić przecinek, a kiedy nie jest to wymagane? Interpunkcja to zmora niejednego twórcy treści. Na stronie prosteprzecinki.pl zebrano zasady stawiania przecinków. Zarówno te bardziej znane jak i te, o których mało kto wie i pamięta. Reguły przedstawione są prosto i przystępnie, co pozwala szybko je zapamiętać i poprawnie posługiwać się przecinkami podczas pisania. Na stronie wypunktowano ogólne zasady, jest też przejrzysty słowniczek kłopotliwych wyrazów i częste błędy językowe. Warto zajrzeć i zaprzyjaźnić się z zasadami interpunkcji.
Noisli
Cisza (lub jej brak) to dosyć kontrowersyjna kwestia w pracy copywritera. Ci bowiem zasadniczo dzielą się na tych, którzy aby tworzyć teksty i pisać sensowne treści potrzebują maksimum spokoju i totalnej ciszy oraz na tych, którym nie przeszkadza ani radio, ani odgłosy miasta dobiegające zza okna, ani rozmowy kolegów toczące się tuż obok (należę do tej drugiej grupy, lucky me!). Jest jednak ciekawe rozwiązanie, które może przypaść do gustu zarówno jednym jak i drugim. Noisli to proste narzędzie, dzięki któremu możemy wygenerować dowolne, miłe dla ucha dźwięki. Szum fal, burza, odgłosy lasu? Bardzo proszę. Każdy znajdzie dla siebie coś, co pomoże stworzyć atmosferę sprzyjającą kreatywnej pracy.
Google Keep
Niestety, nawet najlepsze pomysły bywają ulotne. Jeśli zdarza się Wam zapominać o ważnych rzeczach (a z pewnością zdarza się to każdemu), Google Keep to świetne rozwiązanie. Notujemy wszystko, co przyjdzie nam do głowy – pomysł na blogowy wpis, chwytliwy nagłówek, listę słów wartych zapamiętania czy informację o spotkaniu z Klientem. W Keep można tworzyć listy zadań i notatki (także dźwiękowe i ze zdjęciami) oraz korzystać z nich niezależnie od tego gdzie jesteśmy (również z urządzeń mobilnych). Takie proste, a takie genialne.
Hemingway
Nie jesteś pewien czy tekst, który pisałeś w pocie czoła przez ostatnie kilka godzin będzie jasny i zrozumiały dla czytelnika? Hemingway pomoże to ocenić. To nieskomplikowane, ale przy tym niezwykle pomysłowe narzędzie służące do analizy treści pod kątem czytelności (readability). Jak to działa? Kopiujesz tekst, wklejasz do Hemingway’a, a narzędzie podkreśli zwroty, które są zbyt skomplikowane, zasygnalizuje, jeśli zdania są za długie, policzy znaki, słowa i akapity, a na koniec wystawi ocenę czytelności i przejrzystości Twojego tekstu. Grade Level poniżej 10 to powód do dumy i znak, że całkiem nieźle opanowałeś pisanie przystępnych i zrozumiałych tekstów. E. Hemingway byłby dumny!