Tekst na stronie internetowej powinien być interesujący z punktu widzenia odbiorcy. Merytoryczne i starannie opracowane treści pozwalają internautom zapoznać się z proponowanymi przez nas usługami czy artykułami, co nie pozostaje bez znaczenia, jeśli chodzi o wskaźniki konwersji. Drugim, kluczowym czynnikiem przy projektowaniu treści na strony www jest optymalizacja tekstu pod kątem wyszukiwarek. Niezbędna do tego jest znajomość SEO, albowiem to właśnie teksty SEO (o ile napisane są w odpowiedni sposób), mają duży wpływ na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania Google.
Jak to działa?
Wyobraźmy sobie, że szukamy dobrej firmy z Gdyni lub z Trójmiasta, która zajmuje się pozycjonowaniem stron. Nic prostszego – wypisujemy w Google odpowiednie hasło, w tym przypadku mogłoby to być np. „pozycjonowanie Gdynia” czy „skuteczne SEO Trójmiasto”. W wyszukiwarce niemal natychmiast pojawi się lista stron, które najlepiej pasują do wpisanego hasła. Na jakiej zasadzie tworzona jest taka lista i jakie strony pojawią się na samej górze w wyszukiwarce? Odpowiedzialne są za to algorytmy Google. I chociaż algorytm pozycjonujący Google nie jest znany, a przy tym ulega dosyć częstym modyfikacjom, to wiadomo, że wśród ważniejszych czynników są treści, jaki znajdują się na stronie. Nie bez znaczenia jest ilość treści na stronie, częstotliwość pojawiania się nowych tekstów w serwisie oraz to, czy dana treści są unikalne w skali Internetu. Decydującymi czynnikami jest również występowanie słów kluczowych w tekście, który znajduje się na stronie www i obecność słów kluczowych w adresie URL.
Czy każdy może napisać tekst SEO?
Pisanie skutecznych tekstów SEO wymaga dużej kreatywności, lekkości w posługiwaniu się słowem oraz znajomości (chociaż) podstawowych zasad pozycjonowania. Treści powinny być atrakcyjne dla użytkowników, a jednocześnie muszą być dobrze skonstruowane i zawierać odpowiednie słowa kluczowe. Dzięki słowom kluczowym potencjalni klienci mają szansę trafić na naszą stronę internetową, z kolei dzięki interesującym treściom możemy przykuć uwagę czytelnika i zapoznać go z oferowanymi przez nas usługami czy towarami. Przy pisaniu tekstów SEO trzeba więc zachować odpowiedni balans. Na pewno lepiej jest unikać wstawiania niskiej jakości artykułów, które zawierają jedynie dużą liczbę słów kluczowych. Posiłkując się przykładem – jeśli potencjalny klient szuka firmy z Gdańska lub z innej części Trójmiasta, która zajmuje się pozycjonowanie stron, i dzięki słowom kluczowym trafi na stronę, ale w treści nie znajdzie żadnych konkretnych informacji, to jest raczej mała szansa, że zainteresuje się właśnie naszą ofertą.
Teksty SEO – podstawowe zasady
Słowa kluczowe i frazy
Jeśli chodzi o częstotliwość, najlepiej wybrać kilka odpowiednich fraz, które pojawią się w danym artykule (optymalnie, jeśli będzie ich 3 – 4). Naszpikowanie tekstu słowami kluczowymi może przynieść odwrotne skutki do zamierzonych, przynajmniej z dwóch powodów. Przede wszystkim potencjalni klienci od razu zorientują się, że tekst jest tylko wabikiem i nie ma właściwie żadnej wartości. Z kolei wyszukiwarki mogą uznać taką stronę za spam i w ogóle nie uwzględnić jej w wynikach wyszukiwania.
Warto również skupić się na odpowiednim doborze słów kluczowych, które są właściwie sednem artykułu. Należy przy tym pamiętać, że im fraza jest krótsza, tym częściej jest wpisywana w wyszukiwarkę przez internautów. Krótkie frazy (np. pozycjonowanie stron Gdynia) charakteryzują się wyższą konkurencyjnością, w związku z czym koszty związane z ich pozycjonowaniem są wyższe. Dłuższe zwroty są rzadziej wpisywane przez użytkowników, ale są mniej konkurencyjne i istnieje większa szansa, że na stronę trafi osoba zainteresowana właśnie naszą ofertą.
Unikalność w skali Internetu
Treść umieszczona na stronie internetowej powinna być oryginalna i unikalna w skali Internetu. Trzeba pamiętać, że czym innym jest inspiracja, a czym innym kradzież cudzego tekstu. Nie warto kopiować treści, nawet pomijając kwestie praw autorskich – algorytm Google szybko wykryje duplikat treści, a takie witryny spadają w wynikach wyszukiwania.
Pamiętaj o odbiorcy
Chociaż treść na stronę powinna być zoptymalizowana pod wyszukiwarkę, to nie można zapominać, że jej odbiorcą jest człowiek. Tekst, oprócz tego, że powinien zwierać słowa kluczowe, musi być jeszcze merytoryczny, zrozumiały i przejrzysty dla czytelnika. Warto przy tym używać prostego, zwięzłego języka. Oczywiście, nie wolno zapominać o poprawności językowej.
Strona techniczna
Na koniec kilka słów na temat strony technicznej. Dobrze, aby tekst był podzielony na krótsze akapity opatrzone nagłówkami. Długie bloki tekstu są nie tylko mniej czytelne i mniej przyjazne dla czytelników, ale również gorzej oceniane przez wyszukiwarki. Warto zadbać o odpowiedni tytuł strony i description, czyli krótki opis strony, wyświetlany w wynikach wyszukiwania. Pamiętajmy też, że tekst wzbogacony o ilustracje czy grafiki jest bardziej atrakcyjny wizualnie i bardziej przyciąga uwagę odbiorców.