AdWords czy Pozycjonowanie?
To jedno z częstszych pytań, które zadawane są przez początkujących przedsiębiorców i marketingowców. Niestety – jednoznaczne wskazanie przewagi którejś z opcji zależy od czynników charakterystycznych dla danego przypadku, więc w rezultacie najczęściej odpowiedź na to pytanie zaczyna się od „to zależy”.
W ogólnym przypadku, obie metody promocji w internecie są niezbędne, aby zaistnieć w dowolnej branży. To, na którą metodę położymy większy nacisk i zainwestujemy w nią więcej czasu i środków zależy od:
- etapu rozwoju firmy,
- dynamiki, której oczekujemy,
- celów, które sobie postawiliśmy,
- czasu i środków, którymi dysponujemy.
Pozycjonowanie
Efekty działań związanych z pozycjonowaniem pojawiają się po stosunkowo długim czasie, dlatego warto przemyśleć je już na etapie tworzenia strony internetowej. Prawidłowo zbudowana strona, pozwalająca na wprowadzanie zmian niezbędnych do skutecznego pozycjonowania jest dużym atutem niezależnie od rodzaju działalności firmy. Prace optymalizacyjne dotyczące strony internetowej wykonywane są zazwyczaj pod kątem wybranych słów kluczowych, więc ich ewentualna zmiana pociąga za sobą większy nakład pracy – szczególnie w odniesieniu do witryn z mniejszą ilością podstron.
Pozycjonowanie strony internetowej powinno być procesem ciągłym, obejmującym m.in.: optymalizację strony, dostosowanie jej do zmieniających się wytycznych narzuconych ze strony wyszukiwarek takich jak Google, Bing czy Yandex oraz stałe monitorowanie pozycji, które odzwierciedlają wpływ prowadzonych prac na zgodność z wewnętrznymi algorytmami wyszukiwarek.
Najlepszych efektów pozycjonowania możemy się spodziewać gdy:
- strona ma strukturę odzwierciedlającą jej zawartość,
- nawigacja pomiędzy podstronami jest przyjazna i intuicyjna,
- informacje zamieszczone na stronie są zwarte, niepowtarzalne i przydatne dla jej użytkowników,
- treść strony jest okresowo aktualizowana.
Wydatki związane z pozycjonowaniem strony internetowej są mocno skorelowane z branżą, której ona dotyczy oraz zasięgiem, który chcemy uzyskać. Promowanie witryny o niszowej tematyce jest zazwyczaj znacznie prostsze od rywalizacji z dziesiątkami stron konkurencji w jednej z popularnych branż. Uzyskanie dobrej pozycji strony o zasięgu lokalnym również jest znacznie łatwiejsze od uzyskania wyników krajowych czy globalnych.
Niewątpliwą zaletą pozycjonowania jest brak bezpośredniej zależności pomiędzy ilością kliknięć w link do naszej strony, a wydatkami które mu towarzyszą.
AdWords
Reklamy Google rządzą się całkiem innymi prawami. Dzięki nim możemy pojawić się w wynikach wyszukiwania w bardzo krótkim czasie który, w odróżnieniu od pozycjonowania, liczony jest raczej w godzinach lub pojedynczych dniach. Nie sposób wymienić pełnej specyfikacji systemu AdWords zachowując czytelność wpisu, ale wymieńmy te najważniejsze:
Wachlarz możliwości dostępnych za pośrednictwem Google AdWords jest dość obszerny i obejmuje m.in.: reklamy w wyszukiwarce Google, reklamy na stronach sieci partnerskiej Google, reklamy produktowe (PLA), reklamy wideo oraz całą paletę dodatkowych możliwości związanych z remarketingiem.
Największą zaletą tego typu reklamy jest możliwość samodzielnego wyboru grupy odbiorców za pomocą:
- słów kluczowych,
- geotargetowania,
- harmonogramu,
- języka,
- danych demograficznych (w niektórych formach),
- miejsc docelowych (stron na których pojawi się reklama).
Równie istotne jest zachowanie pełnej kontroli nad wydatkami – w tej kwestii również mamy do dyspozycji wiele opcji, które pomogą nam dopasować koszty i modele rozliczeń do naszych oczekiwań.
Minusem reklam AdWords jest powiązanie ilości uzyskiwanych przekierowań z kosztem – jeśli jednak koszt ten przekłada nam się na sprzedaż, to opłaty za reklamy szybko przestają być traktowane jako zbędny wydatek, a zaczynają być postrzegane jako świetna inwestycja.
Porównianie: Pozycjonowanie vs. AdWords
Cecha | Pozycjonowanie | AdWords |
---|---|---|
Czas do efektu: | Tygodnie | Godziny |
Koszt prac: | Uzależniony od strony internetowej. Rozciągnięty w czasie | Uzależniony od zakresu działań. Elastyczny. |
Koszt pozyskania: | Uzależniony od branży. Ilość przekierowań nie zależy bezpośrednio od nakładów. | Silnie zależy od branży i użytego medium. Każde przekierowanie generuje koszty. |
Kontrola efektywności: | Niepełna kontrola nad ostatecznym wynikiem. Możliwy wpływ działań losowych. | Pełna kontrola nad kierowaniem reklam, budżetem i formą. |
Gwarancja uzyskania widzialności: | Zależy od branży i lokalizacji. Znacznie niższa niż w przypadku reklam. | Pełna. Sterowana kosztem. |
Ograniczenia związane z treścią: | Praktycznie nieobecne. | Duże ograniczenia w stosunku do zawartości promowanych witryn. |
Ostateczny wybór dominującego rozwiązania na pewno zależeć będzie od wielu czynników. Dobrze prowadzone pozycjonowanie (o ile nie ma obiektywnych przeszkód) powinno z czasem zdominować pozostałe źródła ruchu ze względu na najniższy koszt pozyskania Klienta.
Wybór płatnych reklam jest niezastąpiony przy starcie strony lub w przypadku krótkoterminowych akcji marketingowych. Reklamy Google doskonale uzupełnią luki w pozycjonowaniu wykorzystując słowa kluczowe na które np. nie udało się wypozycjonować strony. Mogą również znacząco podnieść widoczność naszej strony nawet w przypadku, gdy na podaną frazę znajdujemy się już na wysokich pozycjach w wyszukiwarce.
AdWords sprawdza się również w kampaniach brandingowych oraz w sytuacjach, gdy promujemy produkt mało znany lub całkowicie nowy.
Jeśli chcesz, abym rozwinął wybrany fragment zagadnienia to napisz do mnie lub zadzwoń w godzinach pracy: 58 731 95 31.
Będzie mi bardzo miło, jeśli podzielisz się tym ze znajomymi. (Dziękuję)