Optymalizacja witryny jest obecnie jednym z kluczowych elementów skutecznego pozycjonowania. Bez niej o wiele trudniej jest osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Optymalizowanie strony WWW to w pewnym sensie „naprawianie” jej kodu, poprawianie istniejącej struktury oraz poszczególnych jej składników. Optymalizator, korzystając z odpowiednich narzędzi, szuka „usterek” i niedociągnięć w projekcie, bądź elementów które można poprawić. Następnie dokonuje ich usunięcia lub naprawienia, zgodnie ze wskazówkami znajdującymi się w Google Webmaster Tools. Im więcej znalezionych i naprawionych błędów, tym lepiej dla właściciela strony. Roboty wyszukiwarek z pewnością docenią trud wykonanej pracy w postaci wyższej oceny strony w rankingu.
Oprócz tej oczywistej korzyści w postaci lepszych pozycji w Google, dzięki optymalizacji witryna dużo zyskuje w pewnym bardzo ważnym aspekcie – staje się bardziej przyjazna dla użytkowników.
Osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania jest tylko częścią sukcesu. Pozostałą część stanowią zrealizowane cele biznesowe strony czyli posiadanie takiej witryny, która skłoni trafiającego na nią użytkownika do zakupu produktu, bądź skorzystania z oferowanej usługi. Dzisiejsi Internauci są bardzo wymagający. Każdy błąd na witrynie może zrazić użytkowników do jej dalszego przeglądania, więc warto zadbać o każdy element skłaniający internautów do jak najdłuższego odwlekania decyzji o opuszczeniu strony.
Znikające podstrony
Wykonywane modyfikacje na witrynie czasami wymagają zmiany adresów URL poszczególnych podstron. Utworzenie bardziej przyjaznego adresu danej strony czasami może przynieść więcej szkód niż korzyści. Nie można wówczas zapominać o linkach znajdujących się na innych witrynach w Internecie, które prowadzą do strony o zmienionym adresie URL bądź o internautach, którzy zapisali podstronę w zakładkach przeglądarki internetowej. Dzięki odpowiedniej optymalizacji i zastosowaniu przekierowań użytkownicy zobaczą poszukiwane informacje a nie smutną podstronę błędu 404.
Którędy do celu?
Witryna internetowa powinna mieć czytelny i przejrzysty układ dzięki czemu użytkownik nie powinien mieć kłopotów z nawigacją oraz przechodzeniem pomiędzy podstronami. Dzięki optymalizacji na witrynie znikną błędne linki, pojawią się odsyłacze z opisowymi anchor tekstami oraz mapa witryny, umożliwiająca zapoznanie się ze strukturą strony oraz ułatwiająca użytkownikom znalezienie poszukiwanych informacji.
Gdzieś to już widziałem
Bardzo często zdarza się, że użytkownicy decydujący się na zakup produktu lub skorzystania z usługi porównują podobne oferty na różnych stronach w Internecie. Unikalny, ciekawy opis pozwoli na wyróżnienie się spośród konkurencji. Posiadanie powielonego z innych witryn opisu produktu, który użytkownik widział na wielu sklepach internetowych z pewnością nie zachęci do jego zakupu. Warto więc zadbać o interesujące i unikatowe opisy produktów oraz usług, które pomogą w realizacji celów biznesowych.
Jak cię widzą…
Ważnym elementem witryny przyciągającym uwagę użytkowników są grafiki znajdujące się na podstronach. Odpowiednio dobrane tematycznie obrazki pozwolą na lepszy odbiór zawartości witryny przez użytkownika. Optymalizacja grafik spowoduje szybsze ładowanie strony a odpowiednio zredagowane alternatywne opisy zdjęć w atrybutach alt, pozwolą na możliwość poznania ich zawartości przez osoby niewidome.
Gdzie ja jestem?
Istnieją sytuację, w której internauci próbujący wyświetlić daną podstronę witryny, wpiszą jej błędny adres URL, bądź klikną w link do nieistniejącej strony. Z tego powodu, dobrą praktyką jest wykonywanie dedykowanej podstrony błędu 404, która powinna dostarczyć użytkownikowi odpowiednich informacji na temat powodów jej wyświetlenia, zasugerować dalsze działanie oraz nakłonić do decyzji o dalszym przeglądaniu witryny.
Odpowiednia optymalizacja witryny pozwoli nie tylko na osiągnięcie lepszych pozycji w wynikach wyszukiwania, ale także sprawi, że będzie ona lepiej postrzegana przez użytkowników, współczynnik odrzuceń będzie coraz mniejszy a zadowoleni internauci będą bardziej skłonni do skorzystania z oferty.