Każdy przedsiębiorca na pewno słyszał wyrażenie “reklama dźwignią handlu”. W dobie Internetu, kiedy większość potencjalnych klientów szuka jakiejś usługi bądź produktu, zaczyna od skorzystania z wyszukiwarki.
Najczęściej jest to dobrze wszystkim znana wyszukiwarka Google. W wyszukiwarce Google można reklamować się poprzez pozycjonowanie strony, a także płatną reklamę Google Ads.
W tym artykule spróbujemy odpowiedzieć rzeczowo na temat opłacalności Google Ads.
Jeśli jako przedsiębiorca masz wątpliwości czy ta forma reklamy jest opłacalna, może warto podejść do tematu najprościej jak się da, czyli powiedzieć sobie – moją konkurencję na to stać, to moją firmę też będzie stać.
Czy zawsze będzie to właściwe stwierdzenie?Niestety nie do końca.
Aby wyjaśnić dlaczego, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, czy wszyscy w Google Ads płacą tyle samo?
Jak działa system opłat w Google Ads?
Google Ads to system, w którym wyświetlenie naszej oferty w wynikach wyszukiwania nic nie kosztuje.
Płatnościami zostajemy obciążeni dopiero w momencie kiedy użytkownik kliknie w naszą reklamę. Ten model rozliczeń nazywany jest CPC lub PPC, czyli Cost Per Click lub Pay Per Click.
Należy zaznaczyć, że nie zawsze kliknięcie oznacza przejście użytkownika na naszą stronę. Może to być także np kliknięcie w numer telefonu, które wywołuje od razu połączenie telefoniczne do naszej firmy, jeśli dodaliśmy numer telefonu w ramach rozszerzeń reklam.
Google Ads, a ilość konkurencji?
Kiedy Google prezentuje wyniki wyszukiwania zauważyć możemy, że czasem wyświetlana jest jedna reklama, czasem cztery, lub nawet osiem na jednej stronie.
O co chodzi? W zależności od konkurencyjności, w danej chwili, przy wyszukiwanej frazie algorytm steruje dostępnością slotów na reklamę w wynikach wyszukiwania.
Należy pamiętać, że Google to firma, której głównym źródłem dochodu są płatne reklamy, dlatego starają się zachować konkurencyjność w każdym segmencie rynku, zatem niska konkurencja nie zawsze będzie oznaczać groszowe stawki za kliknięcie.
Wyobraźmy sobie sytuację gdzie mamy niszową branżę, np 3 firmy w Polsce, a Google przy frazie związanej z tymi firmami otworzy 4 sloty na reklamę. Koszt kliknięcia w owej sytuacji byłby prawie darmowy.
W momencie kiedy te 3 firmy będą konkurowały o 1 slot staną one wtedy przed wyborem – albo jestem w wynikach, albo mnie nie ma.
Stawki zostaną nadmuchane do maksymalnych ustawionych wartości CPC.
Aby zrozumieć dlaczego tak się dzieje należy wyjaśnić jak Google rozlicza kliknięcia na poszczególnych pozycjach.
Czy w Google płacimy za konkretną pozycję?
W pewnym sensie tak, ale jak to działa?
Kiedy Twój potencjalny klient czegoś szuka, a Twoja branża ma już sporo konkurencji, prawdopodobnie w wynikach pojawi się kilku reklamodawców.
Załóżmy że jest ich trzech. Pierwszy ustawił maksymalną stawkę za kliknięcie na 3 zł, drugi ustawił 2 zł, a trzeci 1 zł.
Za chwilę rozwiniemy temat innych czynników, poza stawką, wpływających na pozycję reklamy, ale w tym momencie załóżmy, że wszystkie te czynniki są takie same.
Klikamy w reklamę firmy, która ustawiła Max CPC na poziomie 3 zł?
Ile zapłaci on za kliknięcie? Zapłaci o 1 gr więcej niż osoba pod nim, czyli 2,01 zł.
Analogicznie zadziała to w przypadku pozostałych pozycji.
Zawsze zapłacimy o grosz więcej niż oferuje osoba pod nami.
Jakie czynniki poza stawką brane są pod uwagę?
Jeśli wszystkie czynniki są takie same to wszystko wydaje się już jasne, ale niestety nie jest to takie proste, ponieważ na naszą pozycję ostatecznie wpływ ma tak zwany ranking reklamy.
Czym jest ranking reklamy?
Jest to nic innego jak zlepek wszystkich czynników razem wziętych. Co zatem poza stawką jest brane pod uwagę i jak jest to przeliczane.
Ranking reklamy można przedstawić takim wzorem:
Wynik jakości * Max CPC = Ranking reklamy
Co składa się na wynik jakości?
Na wynik jakości składają się trzy zmienne, które pokrótce opiszemy:
Przewidywany CTR
CTR to nic innego jak współczynnik klikalności. Mimo, iż nazywa się przewidywany to kiedy konto ma już historię, opiera się on na historycznych danych. Współczynnik ten zależy od treści reklamowej oraz pozycji na jakiej wyświetla się reklama. Treść reklamy powinna być angażująca i zachęcająca do kliknięcia poprzez “call to action”, natomiast wysoka pozycja nie zawsze przekłada się na wyższy CTR. Musisz ten element przetestować indywidualnie w swoim przypadku.
Trafność reklamy
Trafność reklamy to ocena w jakim stopniu reklama odpowiada na zapytanie użytkownika. Przykładowo np buty i obuwie to powiązane słowa, ale z pewnością lepsze wyniki jakości osiągniesz poprzez rozdzielenie ich i napisanie unikalnych reklam pod obuwie i buty osobno.
Jakość strony docelowej
Jakość strony docelowej to między innymi ocena w jakim stopniu Twoja strona odpowiada na zapytanie użytkownika. Jedną z dobrych praktyk jest tworzenie osobnych podstron dla ważnych dla nas zapytań i kierowanie reklam bezpośrednio na te podstrony. Poza tym oceniana jest prędkość działania witryny, jej przejrzystość i łatwość poruszania się. Jeśli masz starą stronę, która działa wolno, nie jest dostosowana do komórek, zapomnij o dobrych wynikach jakości, zwłaszcza kiedy klienci szukają Twojej oferty głównie na telefonach.
Podsumowanie
Z dodatkową wiedzą wracamy znów do pytania, czy wszyscy płacą tyle samo i czy reklama Google Ads się opłaca?
Jak łatwo zauważyć jest całkiem sporo czynników, które wpływają na skuteczność kampanii Google Ads.
Jeden specjalista może zrobić kampanię w pół godziny z jedną grupą reklam i niskiej jakości treściami reklamowymi.
Inny może poświęcić na to wiele godzin, skrupulatnie rozdzielając słowa kluczowe i pisząc unikalne reklamy.
Tym samym można wytłumaczyć różnicę w cenach tworzenia i obsługi kampanii w agencjach reklamowych. Przeważnie ma to odzwierciedlenie w czasie jaki agencja poświęca na optymalizację Twojej kampanii.
Może się tak zdarzyć, że w obu przypadkach kampania będzie opłacalna, jednakże przy większych nakładach reklamowych można sporo zaoszczędzić poprzez właściwą optymalizację.
W innych przypadkach okazać się może, że dobrze zrobiona kampania jest to być albo nie być dla danej firmy. Warto wtedy skorzystać dobrej agencji, która dobrze wykorzysta budżet i mimo opłat agencyjnych przyniesie rentowność reklamy.
Możesz przetestować jak działa reklama i współpraca z taką agencją wydając 100 zł netto na reklamę. Warto spróbować: