Koszt kliknięcia w reklamę Google Ads

Google Ads jest systemem reklamowym, gdzie głównym modelem rozliczenia jest płatność za kliknięcia, określana często skrótem CPC (cost per click).

Dla wielu reklamodawców ten model jest praktyczny i wygodny, gdyż płacimy za określony efekt w postaci użytkownika, który trafi na naszą witrynę.

W przypadku prawidłowo skonfigurowanych słów kluczowych możemy mówić o użytkowniku, który faktycznie poszukuje usługi jaką oferujemy.

Ile za takiego użytkownika musimy zapłacić? Te i szereg innych informacji na temat stawek w systemie Google Ads poruszymy w tym artykule.

Od czego zależy stawka za kliknięcie?

Za kliknięcie możemy zapłacić 1 zł, a za chwilę za kolejne już 30 gr.

O co tu chodzi?

Przy ręcznym ustalaniu stawek nie zapłacisz na pewno więcej niż Max CPC, które określisz na poziomie słów kluczowych. Możesz określić maksymalne CPC także bardziej globalnie na poziomie grup reklamowych.

Przeważnie jednak za kliknięcie płacimy mniej niż określone Max CPC.

Dzieje się tak, dlatego że płacimy o 1 gr więcej, od konkurenta, którego reklama znajduje się poniżej naszej reklamy. Jeśli nasze ustawione Max CPC to 1 zł, a konkurent pod nami ma ustawione 70 gr, wtedy zapłacimy 71 gr.

Oprócz maksymalnych stawek za kliknięcie, istotny dla wysokości opłat jest także wynik jakości. Im lepsze wyniki osiągamy tym stawki za kliknięcie są niższe. Szerzej temat opisaliśmy w tym artykule: Kampania Google Ads – czy się opłaca?

Jak ustalać stawki za kliknięcie?

Właściwe określenie strategii określania stawek jest kluczowe dla jej sukcesu, zatem jak ustawić stawki, aby dobrze wykorzystać budżet?

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z reklamą to z pewnością nie posiadasz zbyt wielu informacji o ruchu na stronie. Twoim nadrzędnym celem powinno być zdobycie jak największej ilości danych, czyli ściągnięcie na stronę jak największej ilości użytkowników.

Przykładowo, gdy posiadasz budżet wysokości 20 zł dziennie, nie możesz pozwolić sobie na to, aby płacić 5 zł za kliknięcie. 4 kliknięcia dziennie to zdecydowanie za mało, aby wyciągnąć jakiekolwiek wnioski w dość krótkim czasie. Im więcej kliknięć, tym więcej informacji.

Twoja strategia, w początkowej fazie kampanii, powinna zatem skupiać się na maksymalizacji liczby kliknięć w ramach posiadanego budżetu.

Jeśli nie posiadasz jeszcze aktywnej kampanii i chcesz podejrzeć średnie stawki, możesz skorzystać z planera słów kluczowych, który znajdziesz w systemie. Pamiętaj jednak, że realne stawki mogą być inne.

Czy niższy koszt kliknięcia zawsze jest lepszy?

Na to pytanie nie da się odpowiedzieć jednoznacznie. Gdy Twoja kampania jest skonfigurowana w podstawowym zakresie, uzyskiwanie możliwie najtańszych kliknięć wydaje się być najlepszym pomysłem.

Jeśli natomiast od swojej kampanii oczekujesz szerszych i mierzalnych danych musisz skonfigurować i wartościować cele reklamowe.

Mierzenie konwersji

Google Ads w połączeniu z Google Analytics daje szerokie możliwości mierzenia celów na stronie.

Idąc jeszcze głębiej możesz skorzystać z Google Tag Manager.

Aby dowiedzieć się więcej przeczytaj artykuł: Google Tag Manager – jak korzystać?

Ważne jest to, by mierzyć to co faktycznie przynosi wartość Twojej firmie.

Jeśli klienci dzwonią mierz telefony, jeśli wysyłają formularz mierz formularze.

Te dane pozwolą Ci odpowiedzieć na pytanie, które słowa kluczowe przynoszą najwięcej wartości Twojej firmie w ramach wydanych środków.

Koszt kliknięcia vs koszt konwersji

Koszt kliknięcia jest to dość istotny wskaźnik, ale to koszt konwersji jest prawdziwym przełożeniem na wartość biznesową. Po pewnym czasie może się okazać, że lepiej będzie wydać 1 zł na kliknięcie za słowo, które znacznie lepiej konwertuje, niż 10 gr na słowo z gorszym współczynnikiem konwersji.

Google Ads to system, w którym im więcej konwersji chcesz osiągnąć, tym więcej za pojedynczą konwersję musisz zapłacić.

Jeśli koszt konwersji wychodzi poza granice rentowności możesz po prostu zmniejszyć stawki. Osiągniesz mniej konwersji, ale taniej.

Najważniejsze to sterować kosztem konwersji, tak aby reklama była opłacalna.

Możemy robić to sami, ale nie musimy.

Automatyczne strategie ustalania stawek

System Google Ads posiada szereg wbudowanych strategii ustalania stawek, które w sposób automatyczny dążą do osiągnięcia ustalonego celu. Najpopularniejsze strategie to:

Ulepszone CPC

Jest to najbliższa ręcznemu sterowaniu automatyczna strategia. Opiera się na ustawionych ręcznie stawkach dla słów kluczowych, ale w zależności od prawdopodobieństwa konwersji stawki są zwiększane bądź obniżane o określony procent.

Maksymalizacja liczby kliknięć

Strategia ta dąży do maksymalnej ilości kliknięć w ramach ustalonego budżetu.

Jest to dobra strategia dla kampanii na samym starcie lub takich bez skonfigurowanych celów.

Docelowy CPA

Cost per Action czyli strategia oparta na płatności za akcję, czyli skonfigurowane wcześniej cele. W systemie można skorzystać ze strategii maksymalizujących konwersje w ramach budżetu, a także możemy ograniczyć stawkę pozyskania konwersji.

W systemie Google Ads wprowadzono w 2019 roku możliwość przypisania różnych konwersji do różnych kampanii, co dodatkowo wzmocniło użyteczność tej strategii.

Warto też zwrócić uwagę, że realnie płacimy tu za kliknięcia, a system jedynie dąży do osiągnięcia określonej ceny za konwersję.

W przypadku niektórych kampanii Display możemy płacić za zrealizowaną konwersję, ale wymagana jest do tego duża ilość generowanych konwersji.

Docelowy ROAS

Co kryje się pod tym skrótem? Return On Ad Spend, czyli zwrot wydatków na reklamę. Z tej strategii skorzystać możesz kiedy Twoje cele mają określoną wartość. Wartość określić można na poziomie tworzenia konwersji.

W tej strategii określamy procentowy stosunek przychodu do poniesionych kosztów. Przykładowo ROAS 300% oznacza, że kampania będzie dążyć do przychodu 300 zł na każde wydane 100 zł.

Strategia świetnie sprawdza się w sklepach internetowych z aktywnym modułem e-commerce, gdzie mierzymy dokładne wartości wszystkich transakcji.

Podsumowanie

Stawka za kliknięcie może zależeć od wielu czynników. Masz też szereg możliwości do sterowania nią.

W dobie automatyzacji i algorytmów uczących specjaliści bardzo często korzystają z automatycznych strategii, ale nie można przyjąć tego za jedyny słuszny wybór.

Pamiętaj! Aby strategie mogły dobrze działać koniecznie musisz posiadać prawidłowo skonfigurowane konwersje w witrynie.