Wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania pozwala zwiększyć ruch na stronie i ułatwia realizację celów biznesowych. Liczba czynników rankingowych Google nie jest znana: niektóre źródła informują o przeszło dwustu zmiennych, ale może ona być znacznie większa. Dostawca najpopularniejszej wyszukiwarki świata stara się utrzymać tę informację w tajemnicy, jednak większość czynników rankingowych została określona przez pozycjonerów. W dzisiejszym artykule przedstawimy, co wpływa na pozycjonowanie strony WWW. Miłej lektury!
Jakie czynniki wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwania?
Wśród czynników rankingowych można znaleźć te związane bezpośrednio z SEO (obejmujące zarówno działania on-site, jak i off-site), a także wynikające z UX, czyli doświadczenia użytkownika. Połączenie tych dwóch elementów zwykło się określać skrótem SXO, czyli SEO + UX. Przyjrzymy się poszczególnym elementom wpływającym na widoczność strony w wynikach wyszukiwania:
1. UX
UX jest terminem często pojawiającym się w przypadku tworzenia stron internetowych i aplikacji. Oznacza projektowanie doświadczeń odbiorcy (użytkownika). UX design, czyli projektowanie zorientowane na odbiorcę ma za zadanie zaspokojenie potrzeb użytkownika i ułatwić mu poruszanie się po stronie internetowej. Poniżej przygotowaliśmy przegląd czynników wpływających na UX:
- responsywność, czyli dostępność strony na różnych urządzeniach, jest jednym z istotnych czynników rankingowych, a rosnąca popularność smartfonów i tabletów oraz wzrost ruchu w Internecie generowanego przez użytkowników urządzeń mobilnych wymuszają na twórcach stron podejście mobile first.
- szybkość ładowania strony to czynnik istotny nie tylko pod kątem pozycjonowania, ale także wygody przeglądania strony i możliwości wyszukiwania niezbędnych informacji także tam, gdzie ciężko o szybkie połączenie z siecią.
- przystępność treści, czyli odpowiednie ich sformatowanie pod kątem wizualnym – w większości przypadków użytkownicy przed rozpoczęciem lektury skanują treści na stronie, a nieatrakcyjny układ contentu może sprawić, że zrezygnują z zapoznania się z materiałem.
2. Jakościowy content
Zawartość jest jednym z czynników decydujących o potencjalnej wartości strony dla użytkownika: interesująca, podana w atrakcyjny wizualnie sposób treść to sposób na zatrzymanie użytkowników w witrynie (średni czas spędzony na stronie również jest brany pod uwagę przy tworzeniu listy rankingowej Google).
Tworząc content, pamiętajmy o nasyceniu go słowami kluczowymi, ale zadbajmy przede wszystkim o jego przydatność dla użytkownika i unikalność. Myśląc o SEO i UX, zwróćmy także uwagę na odpowiednie sformatowanie treści, czytelny układ nagłówków oraz meta tagi.
3. Optymalizacja techniczna
Optymalizacja techniczna to szerokie określenie dla zakresu prac wykonywanych zwykle przez web developerów. Tzw. techniczne SEO to m.in.:
- zadbanie o poprawne wyświetlanie witryny na urządzeniach mobilnych,
- odpowiednie szyfrowanie SSL,
- kompresja HTML i CSS witryny,
- zminimalizowanie rozmiarów plików graficznych,
- zadbanie o minimalizację i konsolidację skryptów Java oraz plików stylów,
- maksymalizacja wydajności witryny,
- stworzenie optymalnej struktury linków wewnętrznych,
- optymalizacja meta tagów.
Co źle wpływa na pozycjonowanie strony?
Poznaliśmy już czynniki korzystnie wpływające na pozycję strony w wynikach wyszukiwania, czas przyjrzeć się często popełnianym błędom skutkującym obniżeniem pozycji rankingowej witryny. Należą do nich:
- awarie techniczne (zwłaszcza, jeśli uniemożliwiają crawlerom indeksację strony),
- brak aktualizacji treści w witrynie,
- przesycenie contentu słowami kluczowymi (zwłaszcza jeśli słowa kluczowe są niezwiązane z treścią na stronie),
- zduplikowane treści,
- brak linków zewnętrznych prowadzących do strony lub odnośniki w mało wartościowych serwisach,
- nieaktualne, niedziałające linki wewnętrzne,
- indeksowanie stron zawierających dane osobowe, formularze, regulaminy i wyniki wewnętrznego wyszukiwania (aby tego uniknąć, umieść stosowne instrukcje dla crawlerów w pliku robots.txt i sekcji <head> strony),
- zduplikowane meta opisy podstron (np. title oraz descritpion).
Jak już wspomnieliśmy we wstępie, lista czynników wpływających na pozycję rankingową strony jest bardzo długa, ale powyższe przykłady z pewnością pomogą zaprojektować przyjazną dla użytkowników i robotów indeksujących stronę, która będzie widoczna w wynikach wyszukiwania. Powodzenia!
FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce pozycjonowania.
#1 Co wpływa na pozycjonowanie strony?
Na liście czynników rankingowych Google znajdziemy zmienne związane z UX, zawartością strony oraz jej techniczną optymalizacją. Warto zadbać także o dostępność witryny zgodnie ze standardami WCAG 2.1 oraz responsywność na urządzeniach mobilnych.
#2 Jaki jest wpływ Google Ads na pozycjonowanie?
Google Ads, znane wcześniej jako AdWords, to reklama w wynikach wyszukiwania. W odróżnieniu od pozycjonowania, efekty kampani PPC są widoczne niemal od razu, choć zwykle jest to bardziej kosztowne rozwiązanie, zwłaszcza w przypadku konkurencyjnych fraz kluczowych.
Z tego artykułu dowiedziałeś się:
- jakie czynniki wpływają na pozycjonowanie strony;
- co składa się na UX;
- w jaki sposób należy optymalizować treści w witrynie, aby strona była widoczna w wynikach wyszukiwania;
- jakich błędów w pozycjonowaniu należy unikać