Dlaczego moja strona nie jest widoczna w Google? Praktycznie o indeksowaniu! 

Jak wynika ze statystyk Google’a, ruch generowany przez wyszukiwarki internetowe odpowiada średnio za około 44% organicznego ruchu na stronie, wyprzedzając chociażby ruch generowany przez odnośniki publikowane w social media. Niekiedy zdarza się jednak, że stworzona przez nas strona nie będzie pojawiać się w wynikach wyszukiwania. Z tego artykułu dowiesz się, jaka może być tego przyczyna, czym jest indeksowanie oraz jak sprawić, aby witryna została dodana do indeksu Google. Zaczynamy!  

Źródło: freepik.com

Indeksowanie – co to jest? 

Indeksowanie stron WWW to proces analizy plików przez tzw. crawlery, czyli roboty indeksujące. Jest to proces kluczowy dla skutecznego pozycjonowania stron internetowych. Crawlery w szybkim tempie przeglądają zawartość Internetu, zbierając w witrynach informacje dotyczące słów kluczowych, grafik, materiałów video czy odnośników powiązanych z indeksowaną przez nie stroną. Indeksowanie jest warunkiem koniecznym do pojawienia się serwisu w wynikach wyszukiwania po wpisaniu odpowiedniej frazy. 

Brak centralnego rejestru stron WWW sprawia, że roboty indeksujące muszą przez cały czas „przeczesywać” globalną sieć w poszukiwaniu nowych adresów URL i zaktualizowanych treści w dotychczas przeskanowanych witrynach.

Jak sprawdzić, czy witryna może być wyszukana? 

Sprawdzenie, czy strona może być wyszukana przez Google, nie zajmuje wiele czasu – wystarczy uruchomić wyszukiwarkę i wpisać komendę „site:nazwadomeny”. Przykład na poniższej grafice: 

Źródło: https://www.google.com/ 

Dzięki temu dowiemy się także, ile podstron w ramach wskazanej witryny może zostać wyszukanych przez Google. Tę informację znajdziemy między paskiem służącym do wpisania frazy a wynikami wyszukiwania. 

Jak przyspieszyć indeksowanie? 

Ze względu na ogromną liczbę stron czekających na swoją kolej, proces indeksowania witryny może trwać nawet kilkanaście dni. Istnieją jednak dwa sposoby, dzięki którym można „zaprosić” crawlery do przeskanowania serwisu: 

  • proces indeksowania zwykle jest szybszy, jeśli do naszej strony prowadzi link znajdujący się w już przeskanowanej witrynie, dlatego umieszczenie odnośników na forach internetowych, w social media i w zaprzyjaźnionych serwisach zostanie potraktowane jako „zachęta” do indeksowania; 
  • narzędzie Google Search Console pozwala na wysłanie zgłoszenia o ponowne zindeksowanie domeny bądź konkretnego adresu znajdującego się w tej domenie. 

Moja strona nie jest widoczna w Google – 5 kluczowych powodów 

Może się zdarzyć, że nasza strona zostanie pominięta przez crawlery w procesie indeksowania. Powody mogą być bardzo różne, przyjrzyjmy się im bliżej: 

  • strona zawiera błędy w kodzie źródłowym i crawlery nie radzą sobie z jej zaindeksowaniem; 
  • wystąpił błąd podczas próby ładowania witryny lub była ona przez pewien czas niedostępna; 
  • domena została opublikowana po zakończeniu ostatniego indeksowania
  • odnośniki prowadzące do strony są błędne
  • witryna została zablokowana (zbanowana) ze względu na tzw. Black Hat SEO, czyli nieuczciwe praktyki pozycjonowania. 

Warto poznać dodatkowo techniki pozycjonowania uznawane przez Google za nieuczciwe. Należą do nich: 

  • keyword stuffing (czyli upychanie słów kluczowych, zwłaszcza jeśli dotyczą niepowiązanych ze sobą tematów); 
  • cloaking (chodzi o tworzenie dwóch wersji treści, jednej dla użytkowników, drugiej dla crawlerów); 
  • ukrywanie treści i odnośników (np. poprzez umieszczanie na stronie tekstu w kolorze tła czy ustawianie najmniejszego rozmiaru czcionki); 
  • umieszczanie niskiej jakości treści (lub contentu kopiowanego z innych źródeł); 
  • ukrywanie przekierowań 301
  • korzystanie z systemów wymiany linków (popularne SWL-e) i tzw. farm linków; 
  • tworzenie Doorway Pages (czyli stron przejściowych przekierowujących do określonej strony). 

Stosowanie powyższych taktyk pozycjonowania może negatywnie wpłynąć na widoczność strony w wynikach wyszukiwania. 

FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi 

Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat widoczności strony w Google 

#1 Jak mogę sprawić, by konkretne podstrony nie wyświetlały się w wynikach wyszukiwania? 

Ruchem crawlerów na stronie można sterować za pomocą komend umieszczonych w sekcji <head> strony oraz w pliku robots.txt znajdującym się na serwerze. Dzięki tym narzędziom jesteśmy w stanie wyłączyć indeksowanie podstron mających negatywny wpływ na pozycję rankingową serwisu (np. strony z regulaminami, formularze kontaktowe, koszyki zakupowe czy wyniki wewnętrznego wyszukiwania). Warto pamiętać o tym, by komunikaty dla robotów indeksujących w obu tych miejscach były jednoznaczne. 

#2 Dlaczego warto zadbać o wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania? 

Ze statystyk opublikowanych przez Google wynika, że zaledwie co piąty internauta otwiera więcej niż jedną stronę wyników wyszukiwania. Znalezienie się na dobrej pozycji rankingowej pozwala wygenerować większy ruch organiczny i poprawić współczynnik konwersji. 

Z tego artykułu dowiedziałeś się: 
  • Czym jest indeksowanie? 
  • W jaki sposób można przyspieszyć indeksowanie strony? 
  • Z jakich powodów strona może być niewidoczna w Google? 
  • Czym jest Black Hat SEO? 
  • Dlaczego warto zadbać o wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania
Źródła: 
  1. https://blog.hubspot.com/marketing/black-hat-seo 
  2. https://sagapixel.com/seo/website-not-showing-google/ 
  3. https://ahrefs.com/blog/why-is-my-website-not-showing-up-on-google/ 
  4. https://www.techtarget.com/whatis/definition/crawler