Każda osoba, która nawet pobieżnie interesowała się reklamą online, np. pozycjonowaniem stron, na pewno trafiła na pojęcie “Google Ads”, lub kiedyś “Google Adwords”. Nic dziwnego, gdyż obecnie prawie każda firma pozyskuje klientów z jego pomocą.
Google Ads to bardzo popularny system reklamowy, umożliwiający wyświetlanie płatnych reklam w wyszukiwarce Google.
W ramach systemu dotrzeć możemy także do osób przeglądających inne strony internetowe, a także do użytkowników aplikacji mobilnych.
Sumarycznie Google Ads ma prawie stuprocentowe pokrycie, więc jesteśmy w stanie dotrzeć z naszym przekazem praktycznie do każdej osoby będącej online.
Jeśli chcesz dowiedzieć się nieco więcej o systemie i jego możliwościach, czytaj dalej.
Rodzaje reklamy Google Ads
Reklama Google Ads dzieli się na dwa główne segmenty, czyli reklamy w wyszukiwarce oraz reklamy w sieci reklamowej.
Dowiedzmy się więcej i sprawdźmy jakie możliwości daje każda z nich.
Reklama w wyszukiwarce
Linki sponsorowane
Linki sponsorowane to najpopularniejsza usługa Google Ads i jest ona również najcenniejsza dla wielu reklamodawców. Dlaczego?
Linki sponsorowane odpowiadają na zapytanie użytkownika, zatem Twoja reklama wyświetla się w momencie kiedy potencjalny klient szuka Twojej usługi w Google.
Jest to reklama, która jest najbliżej między popytem i podażą.
Jeśli szukasz biura rachunkowego w Warszawie, zapewne wpiszesz w Google frazę “biuro rachunkowe warszawa” i reklamy pokażą Ci dokładnie to czego szukasz.
Remarketing w wyszukiwarce
Linki sponsorowane kierować możemy również na osoby, które były już na naszej stronie, więc do takich osób możesz przykładowo wrócić z innym komunikatem.
Na listy remarketingowe złapać możemy także osoby z innych kanałów. Jeśli posiadasz pokaźny ruch organiczny lub z serwisów społecznościowych, możesz uruchomić kampanię na te osoby z wysokimi stawkami, aby zawsze wyświetlać się przed konkurencją dla najważniejszych fraz.
Reklama w sieci reklamowej Google Display Network
Reklama display
Google posiada w swojej bazie ogromną bazę witryn w ramach sieci reklamowej GDN.
Od drugiej strony dla wydawców, czyli osób prowadzących witryny czy blogi system nazywa się Adsense. Wszystkie witryny, które zapisały się do programu Adsense trafiają do sieci reklamowej i stają się potencjalnym celem dla reklamodawców.
Dzięki temu właściciele witryn mogą zarobić na swojej stronie, a reklamodawcy mogą dotrzeć do osób je odwiedzających.
Wszystko to podzielone jest szczegółowo tematycznie, co daje nam nieograniczone możliwości targetowania reklam.
Google w ramach reklam display daje szerokie możliwości odnośnie typów grafik reklamowych.
Nie zawsze muszą być to statyczne grafiki. Mogą to być także grafiki animowane lub skomplikowane kompozycje w HTML5, z którymi można wchodzić w interakcję.
Reklamy produktowe (PLA)
Jeśli prowadzisz sklep internetowy z pewnością powinna Cię zainteresować ta forma reklamy. Boxy tych kampanii wyświetlają od razu zdjęcie i cenę oferowanego produktu, zatem każdy już przed kliknięciem w reklamę jest wstępnie zapoznany z produktem.
Reklama ta świetnie sprawdza się w branży odzieżowej, gdyż klikamy tylko w te produkty, które są w naszym guście. Oszczędza to nasz budżet na kliknięcia. Osoba klikająca w reklamę przenoszona jest od razu na stronę produktu, gdzie może od razu dokonać zakupu.
Aby móc wyświetlać reklamy produktowe, wcześniej musimy skonfigurować konto Google Merchant Center, gdzie importujemy produkty z naszego sklepu. Obecnie oprócz Google Shopping możesz skorzystać z oferty innych partnerów tzw CSS Partners. Są to agregatory stworzone przeważnie przez duże agencje reklamowe.
Reklamy video w Youtube
Nie wszyscy wiedzą, że serwis Youtube jest własnością Google. Wielu użytkowników oraz petabajty przeróżnych filmów powodują, że Youtube jest też świetnym miejscem na reklamę.
Oprócz faktu, iż Youtube jest elementem sieci reklamowej, to możliwe jest także skierowania nań reklam video. Sposobności jest kilka, od filmów z możliwością pominięcia po 5 sekundach, po te które musimy obejrzeć w całości.
Zasadniczą przewagą nad reklamami telewizyjnymi jest fakt, iż wyświetlenie takiej reklamy kosztuje grosze.
Reklama w poczcie Gmail
Darmowa skrzynka Google o nazwie Gmail jest od dawna już liderem na rynku poczty elektronicznej. Użytkownicy Gmaila w porównaniu do innych skrzynek doceniają na pewno sprawnie działające filtry antyspamowe.
Zasadniczo możemy powiedzieć, że mamy w pełni kontrolę nad tym co wpada do naszej skrzynki. Jeśli przychodzą maile to znaczy, że przeważnie je nadawcom udostępniliśmy.
W innych skrzynkach zdarzają się codziennie dziesiątki lub nawet setki wiadomości niewiadomego pochodzenia i otwieralność jakichkolwiek reklam bywa tam słaba.
Reklamy Gmail nie są nachalne. Otrzymujemy je w postaci wiadomości mailowej w zakładce “Oferty” więc nie przeplatają się one z naszymi właściwymi wiadomościami. Połączenie wygodnej formy z dobrą możliwością targetowania, powoduje że reklamy te są bardzo skuteczne.
Remarketing statyczny i dynamiczny
Remarketing w ostatnim czasie staje się coraz bardziej popularny, a co za tym idzie jego możliwości też się rozwijają.
Wyświetlenie statycznych reklam osobom, które odwiedziły naszą stronę można już uznać za standard.
Aby zwiększyć skuteczność i jeszcze lepiej dopasować reklamę remarketingową wprowadzono remarketing dynamiczny. Podczas przeglądania strony system zbiera informacje o dokładnych produktach odwiedzonych przez użytkownika.
Jest to szczególnie ważne dla np sklepów wielobranżowych. Jeśli w jednym sklepie posiadamy odzież i zabawki, to remarketing dynamiczny wyświetli produkty, które były faktycznie oglądane.
Drugi przykład. Jeśli masz wyszukiwarkę hoteli i ktoś szukał hotelu w Warszawie to raczej wątpliwe, że będzie zainteresowany hotelem w Krakowie. Remarketing dynamiczny może przypomnieć nawet dokładną ofertę przeglądanego pokoju hotelowego.
Możliwości targetowania
Słowa kluczowe
Jest to jedna z najpopularniejszych metod targetowania. Słowa kluczowe pozwalają bardzo precyzyjnie określić grupę docelową. Jeśli ktoś jest już czymś zainteresowany jest zdecydowanie bliżej skorzystania z Twojej usługi niż pozostałe osoby.
Słowa kluczowe wybierane są głównie w linkach sponsorowanych, ale jest także możliwe, aby kierować użytkowników na strony powiązane ze słowami kluczowymi w sieci reklamowej GDN.
Targetowanie geograficzne
Kolejnym bardzo ważnym elementem targetowania w Google Ads jest możliwość wybrania bądź wykluczenia konkretnych lokalizacji.
Prowadząc biznes lokalnie nie ma potrzeby, aby wyświetlać reklamy wszystkim. Obecnie system Google Ads daje możliwość kierowania na konkretne miasta lub dzielnice większych miast, lub na promień konkretnej wielkości wokół określonej lokalizacji.
Targetowanie demograficzne
Możliwe, że Twoje produkty bądź usługi kierujesz do odbiorców konkretnej płci lub osób o konkretnym wieku. Jeśli sprzedajesz krem do twarzy 50+ możesz wykluczyć osoby młodsze. Sprzedając np gry komputerowe możesz osiągnąć dużo lepszą skuteczność wykluczając osoby z najstarszych grup wiekowych.
Targetowanie na zainteresowania lub tematy
Wszystkie strony w sieci reklamowej Google posiadają swój przydział do odpowiednich zainteresowań i tematów. Duże serwisy jak np wirtualna polska czy onet mają tysiące artykułów. Mamy możliwość kierować osoby na te serwisy, ale tylko na podstrony o konkretnej tematyce.
Harmonogram reklam
Potrzebujesz wyświetlać reklamy w konkretne dni lub konkretne godziny? W Google Ads możesz to zrobić. Przykładowo wyświetlanie reklam tylko w czasie pracy działu handlowego może przynieść Twojej firmie więcej korzyści niż wyświetlanie przez całą dobę. Dla konkretnych godzin możesz dostosować stawki za kliknięcie.
Targetowanie na urządzenia
Reklamy na urządzeniach mobilnych zyskują z roku na rok coraz większą popularność. Mimo to może się okazać, że to na desktopach mamy wyższe współczynniki konwersji. Często bywa tak, że użytkownicy oglądają coś na telefonie, a dokonują zakupu na komputerze, gdyż jest wygodniej.
W systemie Google Ads możesz dostosować stawki dla poszczególnych urządzeń lub całkowicie wykluczyć konkretne urządzenie. W dobie rosnącej liczbie telewizorów smart z połączeniem do Internetu możemy ustawiać reklamy display także z kierowaniem na telewizor.
Czy reklama Google Ads jest opłacalna?
Reklama może się opłacać bądź też nie. Zależy to od szeregu czynników.
Najlepszym sposobem na sprawdzenie jest prawidłowe skonfigurowanie konwersji i zwyczajne analizowanie raportów. Tylko analiza i wartościowanie konwersji może odpowiedzieć na to pytanie.
Czym jest konwersja?
Konwersja to zdarzenie wykonane w związku z interakcją z reklamą, które jest dla Ciebie ważne z punktu widzenia biznesowego. Może to być np telefon do firmy lub wysłanie formularza.
Jeśli nie mierzysz konwersji nigdy nie będziesz w stanie sprawdzić czy reklama się opłaca.
O opłacalności Google Ads możesz przeczytać więcej tutaj.
Za co płacisz w reklamach Google Ads?
W reklamach Google Ads jest kilka modeli rozliczeń. Najpopularniejszą formą jest płatność za kliknięcia, jednakże w niektórych rodzajach kampanii, jeśli zależy nam głównie na wyświetleniach, możemy rozliczać się w modelu CPM, czyli za 1000 wyświetleń reklamy. Rozliczanie w modelu CPM dotyczy wyłącznie kampanii display.
Głównym modelem rozliczeń dla wielu firm pozostaje płatność za kliknięcie.
Czy istnieją jeszcze inne formy?
Płatność za konwersję
Bardzo ciekawą możliwością jest płatność za konwersje.
Czyż nie jest to piękne, że płacisz tylko za konkretny osiągnięty efekt?
Przykładowo wiesz, że na transakcji zarabiasz 50 zł. W systemie ustalasz cenę pozyskania transakcji CPA na 25 zł i płacisz tylko za pozyskaną transakcję, czyli zarabiasz na czysto 25 zł.
Czy to jest dla wszystkich?
Jeśli nie widzisz u siebie takiej opcji do wyboru w standardowych i inteligentnych kampaniach display, oznacza to że Twoje konto nie posiada wystarczającej ilości konwersji.
Włączenie płatności za konwersje możliwe jest tylko w przypadku kont, które osiągają dużą liczbę konwersji. Musi być to ponad 100 konwersji z ostatnich 30 dni i 90% tych konwersji musi następować do tygodnia od kliknięcia w reklamę.
Płatności za konwersje nie włączysz również w kampaniach z zastosowanym budżetem wspólnym.
Podsumowanie
Reklamy Google Ads to potężne narzędzie marketingowe. Korzystają z niego firmy różnej wielkości, z budżetami od kilkuset złotych po setki tysięcy w skali miesiąca.
Choć zrobienie prostej kampanii nie jest trudne, to poznanie i wykorzystanie wszystkich możliwości zajmuje wiele miesięcy, a nawet lat.
Zrobienie skutecznej kampanii często wymaga dużego doświadczenia i obycia, gdyż Google nie pomaga oszczędzać Twojego budżetu. Jest wiele opcji, które potajemnie rozdają Twoje pieniądze, często bez Twojej wiedzy.
Pokazaliśmy w tym artykule podstawowe możliwości reklamy jakie daje Google Ads.
Aby dobrze je wykorzystać najlepiej zleć wykonanie kampanii doświadczonej osobie lub agencji reklamowej, np. [tutaj]