Jak stworzyć skuteczny przycisk Call to Action?

Istnieje wiele sposobów, by zachęcić odwiedzających stronę do dokonania konwersji: tworzenie atrakcyjnych materiałów, pozycjonowanie, kampanie PPC i aktywność w mediach społecznościowych to tylko niektóre z nich. Coraz więcej firm decyduje się na umieszczenie w witrynie specjalnego przycisku Call to Action, który zwiększa szansę na podjęcie pożądanego działania przez użytkowników serwisu. O tym, co to jest przycisk Call to Action, jak go stworzyć i jak mierzyć jego skuteczność, dowiesz się z dzisiejszego artykułu. Miłej lektury!

Źródło: Freepik

Czym jest przycisk Call to Action?

Call to Action (występujące także pod skrótowcem CTA) to wezwanie do działania mające na celu przekonanie użytkownika do podjęcia akcji pożądanej przez właściciela strony. Przykładem takiej konwersji może być zapisanie się do newslettera, pobranie bezpłatnego e-booka czy też zapoznanie się ze specjalną promocją. 

Prawidłowo zaprojektowany przycisk CTA powinien być dobrze widoczny, umieszczony w wyeksponowanym miejscu w witrynie. Szanse powodzenia zwiększa bezpośrednie zwrócenie się do użytkownika oraz skupienie się na korzyściach wynikających bezpośrednio z dokonania konwersji. Nie bez znaczenia jest także kolor samego elementu interfejsu: za barwy zwiększające liczbę konwersji zwykło się uważać zielony, niebieski, czerwony, czarny, pomarańczowy i fioletowy. Wybierzmy kolor, który najlepiej pasuje do naszej branży, DNA marki oraz stylistyki naszego serwisu.

Zapamiętaj! 

Dobór odpowiedniej barwy przycisku Call to Action ułatwi znajomość grupy docelowej naszych produktów i usług.

Warto zadbać o to, by przygotowywany przez nas komunikat zawierał tzw. power words, czyli słowa wzbudzające emocje użytkowników i zachęcające do działania. Przykładowe power words to m.in.: „promocja”, „wyprzedaż”, „okazja”, „teraz”, „dzisiaj” oraz „ekskluzywny”.

Jak stworzyć skuteczne Call to Action – pięć praktycznych porad

Stworzenie skutecznego przycisku CTA nie jest wcale prostym zadaniem. Przygotowaliśmy pięć praktycznych porad, dzięki którym uda się stworzyć wezwanie do działania, zachęcające internautów do dokonania konwersji.

1. Zadbaj o odpowiednie wyeksponowanie przycisku CTA.

Miejsce, w którym umieścisz zaprojektowany przycisk, może znacząco wpłynąć na jego skuteczność. Umieszczony u góry strony lub w treści artykułu blogowego przycisk CTA będzie skuteczniejszy, niż identyczny przycisk umieszczony na dole strony – potwierdzają to badania przeprowadzone przez HubSpot.

2. Przekaż niezbędne informacje w zwięzły i prosty sposób.

Zbyt duży przycisk CTA negatywnie wpłynie na UX, dlatego warto zbudować komunikat składający się z zaledwie kilku wyrazów. Jeśli chcemy przyciągnąć uwagę odbiorcy, musimy zadbać o przyswajalność przekazu – komunikat powinien być czytelny już na pierwszy rzut oka. Oprócz zadbania o odpowiednią kolorystykę warto wykorzystać konkretne pytania lub sformułowania, żeby użytkownik strony dokładnie wiedział, czego od niego oczekujemy.

Źródło: Freepik

3. Zwróć się do odbiorcy w bezpośredni sposób.

Nawet jeśli zazwyczaj korzystasz z bardziej formalnego stylu komunikacji z odbiorcami, projektując przycisk CTA, warto zwrócić się w sposób bezpośredni: to dobry sposób na nawiązanie relacji z odbiorcą, zbudowanie zaufania oraz wzbudzenie chęci do podjęcia pożądanego działania.

4. Skup się na zaoferowaniu konkretnej korzyści.

Użytkownik strony musi dokładnie wiedzieć, co otrzyma w zamian za kliknięcie przycisku CTA. Czy będzie to zniżka na zakupy? A może darmowa konsultacja? Uwzględnijmy korzyści oferowane przez naszą firmę i zastanówmy się, jaką wartość możemy zaoferować odbiorcom: to dobry sposób na zbudowanie relacji i stworzenie swoistego „długu wdzięczności”, który zachęci odbiorców do wejścia w interakcję.

5. Poznaj potrzeby swoich klientów.

Call to Action powinien skupiać się na realnych potrzebach grupy docelowej – nawet najlepiej zaprojektowany przycisk CTA nie będzie skuteczny, jeśli nie zaoferujesz korzyści faktycznie pożądanych przez odbiorców. 

Źródło: Freepik

Jak mierzyć skuteczność przycisku Call to Action?

Wiemy już, czym jest przycisk CTA oraz w jaki sposób należy go stworzyć, możemy więc zająć się ostatnim zagadnieniem: mierzeniem jego skuteczności. Najprostszym wskaźnikiem skuteczności jest CTR (z ang. Click Through Rate), dzięki któremu jesteśmy w stanie dowiedzieć się, jaki procent spośród osób trafiających na stronę, klika stworzony przez nas przycisk.

Pomocne mogą się także okazać wykorzystywane w marketingu testy A/B, pozwalające na sprawdzenie różnych wariantów przycisków i wyłonienie tego, który najlepiej konwertuje. Przetestowanie różnych przekazów, lokalizacji przycisku oraz kolorów interfejsu to dobry sposób na poznanie oczekiwań grupy docelowej i planowanie działań marketingowych w przyszłości.

Jak stworzyć skuteczny przycisk Call to Action? – podsumowanie

Poprawnie zaprojektowany przycisk CTA poprawia UX strony oraz zwiększa liczbę konwersji, budując więź pomiędzy odbiorcami a marką, zachęcając dodatkowo użytkowników strony do wejścia w interakcję z firmą. Projektując ten element interfejsu, warto zwrócić uwagę na jego kształt, kolor oraz umiejscowienie w witrynie, a także przetestować różne warianty komunikatu, stawiając na ten, który w największym stopniu odpowiada na oczekiwania grupy docelowej.

Jak stworzyć skuteczny przycisk Call to Action? – FAQ

Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi dotyczące tworzenia przycisków CTA

#1 W jakiej branży sprawdzi się przycisk CTA?

Praktyka dowodzi, że przedsiębiorcy działający w bardzo odmiennych gałęziach gospodarki mogą odnieść korzyści z zastosowania prawidłowo zaprojektowanego przycisku CTA – niezależnie od tego, czy oferują wysoko wyspecjalizowane usługi, czy produkty przeznaczone dla szerokiej grupy odbiorców.

#2 Gdzie umieścić przycisk CTA?

Ważne, żeby przycisk znalazł się w widocznym miejscu. Wielu przedsiębiorców eksperymentuje z umieszczaniem przycisku CTA w kilku różnych miejscach na stronie, (np. u góry witryny, w treści artykułu oraz w jednym z dolnych rogów ekranu).

Z tego artykułu dowiedziałeś się:
  • czym jest przycisk CTA;
  • w jaki sposób zaprojektować skuteczny przycisk Call to Action;
  • w jaki sposób mierzyć efektywność zaprojektowanego rozwiązania;
  • gdzie umieścić CTA;
  • w jakiej branży sprawdzi się przycisk CTA.
Źródła: