Jak ponownie dotrzeć do obecnych Klientów oraz jak się pozbyć tych natarczywych reklam

Kilka słów o remarketingu

We wszystkich gałęziach rynku, w których pojawiają się duże pieniądze, możemy liczyć na spryt i przebiegłość osób, które dyktują kierunki ich rozwoju. Jednym z takich „sprytnych” rozwiązań jest sposób na dotarcie do istniejących lub byłych użytkowników naszej strony. Od 2010r. Google udostępnia narzędzia umożliwiające tworzenie kampanii remarketingowych, ale dopiero od niedawna weszliśmy w okres, w którym remarketing  przestał być opcjonalnym dodatkiem do  reklam AdWords i stał się ich koniecznym dopełnieniem.

Istnieje kilka powodów dla których remarketing stał się jednym z najbardziej pożądanych narzędzi reklamowych:

  • możliwość dotarcia z przekazem reklamowym do osób, które wcześniej widziały naszą stronę daje wyraźną przewagę nad konkurencją – znacznie łatwiej jest sprzedać produkt lub usługę osobom, które wcześniej rozważały skorzystanie z naszej oferty i w dodatku zapoznały się z naszą stroną
  • w przypadkach, w których proces zakupowy jest wydłużony, ze względu na wysoką cenę lub sezonowość – odpowiednio ustawiony remarketing pozwala na okresowe przypominanie się potencjalnemu Klientowi i znacząco zwiększa szanse na doprowadzenie do skutecznej sprzedaży
  • duża konkurencja i poszukiwanie najlepszej oferty wymuszają pewne zachowania użytkowników – znaczący segment Klientów sprawdza przynajmniej kilka dostępnych ofert przed podjęciem decyzji – okazuje się, że ostatecznym bodźcem do podjęcia decyzji niekoniecznie musi być cena. Jest to idealne miejsce dla reklam remarketingowych, które mogą dotrzeć do niezdecydowanych osób i wskazać wyróżnik naszej oferty taki jak np. wyjątkowo atrakcyjna cena, zakup bez rejestracji, atrakcyjne warunki współpracy czy darmowa dostawa.
  • zmorą wielu sklepów internetowych są porzucone koszyki. Powody porzuceń bywają rozmaite, jednak dobrze zrobiona kampania remarketingowa pozwala na dotarcie do potencjalnych nabywców i ponowne przyciągnięcie ich uwagi do sklepu.

 Wszystko to możemy osiągnąć w 4 bardzo prostych krokach:

  1. dodanie kodu remarketingowego do strony (lub użycie listy z Google Analytics)
  2. dostosowanie polityki prywatności i informacji o ciasteczkach (ważne i konieczne przy korzystaniu z remarketingu)
  3. zdefiniowanie grupy odbiorców
  4. utworzenie kampanii remarketingowej AdWords i wybranie odpowiednich ustawień

Na tym w zasadzie moglibyśmy poprzestać, bo nie chcę w tym krótkim tekście opisywać wszystkich czynności szczegółowo. Dodam jednak od siebie jeszcze jedną informację: Co zrobić jeśli nie chcemy widzieć reklam remarketingowych?

Przestańcie mnie śledzić!

Nie każdy lubi i nie każdy chciałby być nękany reklamami, dlatego w drugim kroku, wymienionych powyżej etapów przygotowań kampanii remarketingowych, znajduje się etap mówiący o zamieszczeniu na stronie informacji o polityce prywatności i plikach cookies, które wykorzystywane są do identyfikowania użytkowników. Informacja o ciasteczkach powinna zawierać jasną instrukcję o możliwym zablokowaniu tej funkcjonalności lub odnośnik do takich instrukcji.

Jeśli nie chcemy być śledzeni, to najprostszym rozwiązaniem jest zablokowanie używania ciasteczek przez przeglądarkę której używamy. Wiąże się to jednak z wieloma niedogodnościami, ponieważ pliki cookies służą również do przechowywania innych ustawień związanych np. z naszymi preferencjami, stanem zalogowania do serwisów itp.

Jeśli chcemy pozbyć się tylko nękających nas reklam to jednym z najłatwiejszych sposobów jest ustawienie odpowiednich ciasteczek, które poinformują programy reklamowe, że nie życzymy sobie widzieć reklam opartych na naszych zainteresowaniach i odwiedzanych stronach. Możemy to zrobić praktycznie dwoma kliknięciami poprzez stronę NAI: http://www.networkadvertising.org/choices

Po wejściu na podany adres skrypt na stronie sprawdzi, do jakiej sieci należą zapisane na naszym komputerze pliki cookies. Możemy zaznaczyć wszystkie sieci biorące udział w tym programie lub tylko wybrane. Po zapisaniu zmian nie powinniśmy już widzieć reklam remarketingowych.

Mechanizm ten opiera się na ciasteczkach dlatego jego dużym minusem jest konieczność powtarzania całej operacji po każdym wykasowaniu ciasteczek. Polecam więc dodać ten adres do ulubionych.