Pozycjonowanie SEO czy Google Ads?

Jeśli stawiasz sobie teraz to pytanie i zastanawiasz się co wybrać, musisz wiedzieć, że nie ma na to jednej prostej odpowiedzi.

Zależy to od wielu czynników, między innymi od rodzaju Twojego biznesu, potrzeb i funduszy na reklamę.

Jeśli chcesz poznać różnice oraz wady i zalety jednej i drugiej formy reklamy, zapoznaj się z tym artykułem. Być może pomogę Ci w podjęciu właściwej decyzji lub zdecydujesz się połączyć obie formy reklamy.

Dość często osoby spoza branży, bez zagłębienia się w temat, nie rozróżniają tych dwóch pojęć.

Mówiąc “chcemy pozycjonować stronę” w głowie mają reklamy, które widzą na pierwszych pozycjach wyszukiwarki.

Osoby prowadzące działalność gospodarczą chcą po prostu zwiększyć widoczność swojej firmy w Internecie, poprzez wyświetlanie się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce i nie ważne w jaki sposób to nastąpi.

Obie formy reklamy dążą do zrealizowania tego celu, jednakże w nieco inny sposób.

Wyjaśnijmy zatem czym jest pozycjonowanie i reklama Google Ads.

Zanim zaczniemy zobaczmy jak wyglądają wyniki wyszukiwania dla przykładowej frazy “biuro rachunkowe warszawa”.

Pozycjonowanie SEO a Google ADS

Pierwsze dwa wyniki u góry oznaczone czarnym napisem “Reklama” to reklamy Google Ads.

Poniżej w przypadku wyszukiwań lokalnych z uwzględnieniem miasta lub dzielnicy wyniki przedstawiają często mapę oraz wizytówki najbardziej trafnych firm według Google.

Jeszcze niżej znajduje się organiczny (naturalny) wynik wyszukiwania z linkiem (odsyłaczem) prowadzącym do strony internetowej.

Linki sponsorowane Google Ads oraz wyniki organiczne wyglądają tak naprawdę bardzo podobnie, ale znajdują się w tam na podstawie zupełnie innych działań.

Co to jest pozycjonowanie?

Pozycjonowanie to zbiór czynności na witrynie i poza nią prowadzących do osiągnięcia lepszych organicznych pozycji w wynikach wyszukiwania.

Jak to działa?

Google posiada swoje algorytmy, na bazie których ocenia wartość witryny i na jej podstawie określa gdzie w wynikach wyszukiwania znajdzie się dana strona przy wyszukiwaniu danej frazy.

Mimo, iż dokładne działanie algorytmu nie jest znane, wiadomo, że strona powinna możliwie najlepiej odpowiadać na wpisaną frazę w wyszukiwarkę, a także powinna być po prostu komfortowa w użytkowaniu dla jej użytkowników.

Jakie jeszcze cechy posiada wartościowa strona internetowa?

  • zawiera przydatne, unikalne i wartościowe treści
  • zawiera prostą nawigację, dzięki której można szybko odnaleźć pożądane treści
  • jest dostosowana do różnych urządzeń, czyli daje możliwość wygodnego przeglądania treści na komputerze, telefonie i tablecie
  • jest zoptymalizowana i otwiera się szybko na każdym urządzeniu

Pozycjonowanie zatem w dużym uproszczeniu jest działaniem, przez które Twoja witryna będzie lepiej oceniana przez algorytmy Google, a co za tym idzie będzie bardziej wartościowa również dla ją odwiedzających.

Jak przeprowadza się pozycjonowanie strony?

Pozycjonerzy na bazie podanych oficjalnych informacji od Google, a także własnych doświadczeń znają dużą część wytycznych, które brane są pod uwagę przy ocenie witryny, zatem pozostaje wprowadzić je w życie.

Pozycjonowanie zaczynamy więc od audytu SEO (Search Engine Optimization czyli optymalizacja witryny pod wyszukiwarkę).

W procesie tym często sprawdzanych jest ponad 200 elementów witryny. Są to głównie prace techniczne wykonywane przez programistę i webdevelopera.

Następne czynności polegają na budowaniu wartości witryny poprzez tworzenie wartościowego contentu. Na stronę pisane są wartościowe treści, które będą przydatne dla użytkowników, czyli przeważnie odpowiadające najbardziej popularne pytania w danej branży.

Pozycjonowanie to także pozyskiwanie linków z innych witryn, czyli link building oraz budowanie sieci linkowania wewnątrz witryny. Odnośniki z innych witryn niejako utwierdzają Google w przekonaniu, że Twoja witryna jest wartościowa, ponieważ naturalnie ludzie lubią dzielić się wartościowym contentem.

Linkowanie wewnętrzne natomiast sprawia, że nawigacja po stronie jest szybsza i prostsza, co jest także doceniane przez Google.

Co to jest reklama Google Ads?

Google Ads to reklamy płatne wyświetlane między organicznymi wynikami wyszukiwania, są to tak zwane linki sponsorowane.

Choć Google Ads daje możliwość wyświetlania reklam również poza wyszukiwarką w formie graficznej, to w artykule tym, gdzie nawiązujemy do pozycjonowania, skupimy się tylko na reklamach w wynikach wyszukiwania.

Jak zacząć wyświetlać takie reklamy?

Reklamami tego typu może zarządzać każdy – wystarczy do tego celu posiadanie firmy oraz budżetu na reklamę.

Aby zacząć należy założyć konto Google Ads,  podpiąć kartę płatniczą i skonfigurować kampanię.

Następny krok to dodanie słów kluczowych oraz napisanie reklam.

System Google Ads daje możliwość szybkiego uruchomienia reklam, jednak jest to też rozbudowane narzędzie z mnóstwem opcji konfiguracyjnych.

Jedna kampania może być bardziej skuteczna od innej, właśnie ze względu na mnogość ustawień. Każde wyświetlenie reklamy to aukcja, która odbywa się przez ułamek sekundy przed wyświetleniem wyników.

Codziennie odbywają się miliardy takich aukcji, co chwile zmieniają się stawki.

Jest to rynek jak Giełda Papierów Wartościowych czy Forex, tylko zmienną jest stawka za kliknięcie.

Różnice między pozycjonowaniem i reklamą Google Ads

Wiemy już, że obie usługi dążą do wyświetlania oferty Twojej firmy na wysokich pozycjach – jakie są zatem zasadnicze różnice między nimi?

Czas oczekiwania na efekty

Pierwszą zasadniczą różnicą jest czas jaki musimy czekać na efekty.

W przypadku reklam Google Ads jest to suma czasu jaki zakładamy konto i tworzymy kampanię.

Google dość sprawnie krok po kroku przeprowadza nas przez ten proces.

Później jeszcze chwila na zatwierdzenie i możemy zacząć wyświetlać reklamę.

Dla wprawionej osoby w agencji reklamowej jest to kilkanaście minut, więc po podjęciu decyzji o chęci reklamowania się do wyświetlania reklam może minąć naprawdę mało czasu.

Jak wygląda to w przypadku pozycjonowania?

Wyżej wspominałem, iż dążymy tu do zwiększenia wartości witryny w oczach Google, co jest dłuższym procesem rozłożonym w czasie.

O ile pierwsze efekty, w postaci kilku nowych użytkowników, mogą przyjść już po kilku dniach, to im bliżej będziemy najlepszych pozycji, tym zmiany będą przychodzić wolniej.

Na szczęście możemy skupić się na posiadaniu wielu fraz niszowych, pozbawionych konkurencji.

Za co płacisz w pozycjonowaniu i Google Ads?

Reklama Google Ads to rodzaj reklamy efektywnościowej. Daje szereg modeli rozliczeń, z których najpopularniejszym jest model płatności za kliknięcie CPC (Cost per Click).

Od czego zależy stawka za kliknięcie?

Zależy ona pośrednio od konkurencji, czyli aby reklamy się wyświetlały należy ustawić stawki zbliżone do firm konkurencyjnych.

Drugim ważnym czynnikiem jest wynik jakości, czyli czynnik rankingowy, który w połączeniu ze stawką za kliknięcie powoduje wyświetlenie reklamy na konkretnej pozycji.

Twoja reklama powinna pasować do wyszukiwanego słowa, powinna być dobrze klikalna, a strona powinna odpowiadać na zapytanie i szybko działać.

Przy każdym wyszukiwaniu te aspekty są brane pod uwagę i otrzymujesz ranking reklamy, z którym wchodzisz do aukcji. Temat jest dość rozbudowany. Możesz o tym poczytać szerzej tutaj [Koszt kliknięcia w reklamę Google Ads] i tutaj: [Kampania Google Ads – czy się opłaca?]

Stworzenie kampanii, która będzie miała doskonałe wyniki z niskimi(na tle konkurencji) stawkami jest czasochłonna i wymaga dużego doświadczenia.

Często bardziej opłaca się zlecić wykonanie certyfikowanym specjalistom w agencji reklamowej.

Za co płacimy pozycjonerowi?

Wiemy już jakie czynności wykonują pozycjonerzy. Często te czynności wykonuje kilka osób różnych specjalności. Mamy osoby techniczne, mamy copywriterów. Ktoś też musi być głową całego procesu. Głównym kosztem są zatem wynagrodzenia za pracę.

Również w przypadku zewnętrznego link buildingu, świadomi wydawcy nie umieszczą za darmo linku do naszej strony na swojej witrynie, więc za dodanie jak i utrzymanie takich linków należy zapłacić.

Mierzenie efektów kampanii

Jedna z najważniejszych rzeczy w reklamie to mierzenie jej skuteczności.

Google dokłada wszelkich starań, aby reklamy Google Ads dawały doskonałe możliwości mierzenia różnych konwersji.

Choćby w przypadku pomiaru telefonów do Twojej firmy w reklamie płatnej Google daje własne, bezpłatne narzędzie do dynamicznej podmiany numeru na stronie.

Chcąc wykonać takie pomiary w przypadku ruchu organicznego musielibyśmy skorzystać z dodatkowego (najczęściej płatnego) narzędzia, więc ten element działa na plus reklam Google Ads.

Zmiany na stronie

Tworzysz swoją wymarzoną stronę internetową, wszystko Ci się podoba i nie chcesz wprowadzać żadnych zmian?

Zlecając pozycjonowanie strony okazuje się że pozycjoner chce dodać kilka podstron, zdjęć czy dodatkowy tekst lub usunąć jakieś elementy witryny.

Musisz liczyć się z tym, że strona powinna być dostosowana do wytycznych i rozbudowywana zgodnie z zasadami SEO.

Ograniczone jest też Twoje pole do samodzielnych zmian. Na wyniki pozycjonowania czasem wpływają drobne szczegóły, dlatego bez wiedzy firmy pozycjonującej, nie powinno się wprowadzać żadnych zmian na stronie.

Prowadząc kampanię Google Ads masz większą swobodę jeśli chodzi o zmiany na stronie. Musisz uważać tylko na zmiany adresów URL.

Urlop w kampanii

Dość istotną zaletą reklam Google Ads jest możliwość ich zatrzymania w dowolnym momencie.

Odpoczynek jest naturalnym efektem ciężkiej pracy w Twojej firmie.

Kiedy przychodzi sezon urlopowy klikasz “Pauza” i Twoja oferta znika z Internetu.

Możesz też zmniejszyć budżet, aby reklam nie wyłączać całkowicie.

W przypadku naturalnych wyników wyszukiwania nie jest to już tak proste i Twoja firma powinna być przygotowana na ciągły dopływ klientów. Może Cię też spotkać tak zwana klęska urodzaju, czyli dopływ klientów, z którymi nie będziesz w stanie nic zrobić.

Co prawda można wyindeksować stronę, ale może się to okazać ryzykowne dla jej pozycji.

Rentowność reklamy

Na tym polu w wielu branżach wygra pozycjonowanie. Oczywiście jak zwykle zależy to od wielu czynników, ale reklama Google Ads nie należy do najtańszych.

Często w pierwszych tygodniach, kiedy optymalizujemy kampanie działa na granicach rentowności.

Pozycjonowanie po kilku miesiącach osiąga często dużo lepszy stosunek wydatków do przychodu niż reklama Google Ads.

Czy istnieje synergia między pozycjonowaniem i Google Ads

Jedna i druga forma reklamy ma niewątpliwie swoje plusy i minusy.

Zadajmy sobie pytanie czy jest jakaś zależność między obiema usługami?

Dość często też słyszymy od od klientów pytanie: “czy Google Ads wpływa na pozycjonowanie?

Nie ma żadnej udowodnionej zależności między posiadanymi reklamami Google Ads, a pozycją organiczną. Jeśli zastanawiasz się nad uruchomieniem reklam z myślą o tym, że Google lepiej potraktuje Twoje wyniki organiczne – nie rób tego.

Kiedy na temat pozycjonowania i Google Ads spojrzymy w inny sposób okazuje się że pewne czynności powodują lepszą skuteczność po obu stronach.

Sprawdźmy na co patrzy Google w ramach oceniania witryny w obu formach reklamy:

Teksty

Dobry i wyczerpujący tekst na temat tego co oferujesz jest wręcz konieczny, aby móc myśleć o wysokich pozycjach w wynikach organicznych.

W Google Ads, w ramach oceny strony do wyniku jakości, brane jest pod uwagę to w jaki sposób Twoja strona odpowiada na zapytanie.

Rozbudowany tekst na pewno zwiększy prawdopodobieństwo lepszej oceny.

Struktura strony

Jeśli chcemy, aby nasza witryna dobrze opisywała naszą usługę nie wrzucimy wszystkich tekstów na jedną stronę, gdyż byłoby to nieczytelne.

Pozycjonowanie zatem trochę wymusza tworzenie kolejnych podstron, aby na stronie był ład i porządek.

Zgodnie z zaleceniami Google Ads, zamiast kierować użytkowników na stronę główną, powinniśmy kierować użytkowników na stronę, która najlepiej odpowiada na zapytania w ramach danej grupy reklam.

Dzięki budowie dodatkowych podstron w ramach usługi pozycjonowania, mamy także szersze możliwości kierowania reklam płatnych, dzięki czemu z pewnością otrzymamy lepsze wyniki jakości.

Prędkość

Prędkość strony jest jednym z czynników rankingowych pozycjonowania.

Kto z nas lubi chodzić po wolno działających witrynach? Raczej nikt.

Google stawia na piedestale komfort użytkowników i dobra optymalizacja czasu wczytywania witryny daje lepsze pozycje organiczne jak i lepsze wyniki jakości w Google Ads.

Łatwość obsługi oraz UX

Niska prędkość, brak możliwości intuicyjnego poruszania się po witrynie, problemy ze znalezieniem tego czego szukamy stanowią przeszkodę do wysokich pozycji organicznych tak jak i dla dobrych wyników jakości.

Podsumowanie

Pozycjonowanie i Google Ads, choć razem dotyczą wyszukiwarki Google, często dostarczają inny ruch, więc można je potraktować jako odrębne kanały.

Reklama Google Ads wybierana jest przez przedsiębiorców głównie ze względu na błyskawiczny efekt. Nie jest to zdecydowanie reklama najtańsza.

Pozycjonowanie, choć dłużej czekamy na efekty, często może poszczycić się lepszym zwrotem z inwestycji po upływie kilku miesięcy.

Jeśli budżet Twojej firmy na to pozwala zdecydowanie polecam Ci połączenie obu form reklamy, gdyż mają ze sobą całkiem sporo wspólnego i połączone mogą dać świetną optymalizację kampanii Google Ads, a co za tym idzie niższe koszty kliknięć.

Jeśli nie posiadasz budżetu marketingowego na obie formy reklamy, mam nadzieję, że zdobyte informacje pomogą Ci w podjęciu właściwej decyzji.