Model AIDA – co to jest?

Według rozmaitych szacunków przeciętny człowiek ma kontakt nawet z dziesięcioma tysiącami różnych przekazów reklamowych w ciągu dnia (źródło: ppcprotect.pl). Oczywiste jest, że przy takim przeciążeniu treściami marketingowymi, konsumenci są w stanie zapamiętać niewielki odsetek z nich. Jak więc prześcignąć konkurencję i zdobyć uwagę odbiorców? Z dzisiejszego artykułu dowiesz się, czym jest model AIDA, jakie są jego poszczególne elementy oraz w jaki sposób wykorzystać go do tworzenia contentu. Zaczynamy!

Źródło: Freepik 

Charakterystyka modelu AIDA

Model AIDA stworzono w celu określenia i wyjaśnienia najbardziej podstawowych zasad, dzięki którym reklama jest w stanie oddziaływać na konsumenta. Nazwa modelu jest akronimem pochodzącym od angielskich słów Attention (przyciągnięcie uwagi), Interest (wzbudzenie zainteresowania), Desire (stworzenie chęci posiadania produktu) i Action (wezwanie do podjęcia działania).

Za twórcę modelu AIDA uważa się zwykle E. K. Stronga, który przedstawił formułę kupowania w swoim artykule „The Psychology of Selling and Advertisment” opublikowanym w 1925 roku. Opisywany model jest wyjątkowo uniwersalny i ma zastosowanie nie tylko w tworzeniu sloganów i content marketingu, ale także w innych obszarach, np. e-commerce czy tradycyjnym handlu.

Poszczególne etapy w modelu AIDA

Wiemy już, czym jest model AIDA, czas więc przyjrzeć się jego poszczególnym etapom.

Attention

Pierwszym etapem modelu AIDA jest przyciągnięcie uwagi konsumenta. Jak już wspomnieliśmy we wstępie, ze względu na liczbę przekazów reklamowych, z którymi każdego dnia mają styczność odbiorcy, nie jest to najłatwiejsze zadanie. Zaistnienie w świadomości potencjalnego klienta okazuje się jednak warunkiem koniecznym do przejścia do kolejnych etapów. 

Ważne jest wyróżnienie się na tle konkurencji: ciekawym, niespotykanym układem graficznym w przypadku reklamy prasowej bądź banneru internetowego, budzącym silne emocje lub sugerującym rozwiązanie problemu nagłówkiem w artykule czy przyciągającą wzrok kolorystyką reklamy outdoor.

Interest

Jeśli zyskaliśmy już uwagę odbiorcy, przychodzi czas na zapoznanie klienta z ofertą naszego przedsiębiorstwa. Trzeba to jednak zrobić w sposób umiejętny, żeby nie zniechęcić potencjalnego kupującego natłokiem treści. Przygotowaliśmy trzy porady, które pomogą podtrzymać uwagę odbiorcy na etapie prezentacji oferty:

  • skup się na najistotniejszych informacjach i cechach, opisując je za pomocą języka korzyści;
  • w przypadku dłuższych tekstów zadbaj o czytelny układ graficzny (nagłówki, odstępy pomiędzy akapitami, wypunktowania);
  • wzmocnij wiarygodność marki za pomocą danych technicznych, statystyk i opinii dotychczasowych klientów.

Desire

Jeśli klient poznał już szczegóły naszej oferty, kolejnym etapem będzie wzbudzenie w nim pożądania. Nie chodzi tu o wymienienie zalet produktu: jeśli podążamy krok po kroku za modelem AIDA, cechy oferowanego towaru przedstawiliśmy już w kroku drugim. Kształt trzeciego etapu zależy od branży i typu oferowanego produktu. W przypadku odzieży oraz elementów wystroju wnętrza dobrym pomysłem będzie przedstawienie wizualizacji, dzięki którym oferowane towary zyskają odpowiedni kontekst, właściwy ich zastosowaniom. 

W przypadku złożonych produktów bardzo istotne będzie rzetelne przedstawienie oferty, w sposób wyczerpujący, który udzieli odpowiedzi na zadawane przez konsumentów pytania oraz rozwieje ich wątpliwości. 

Action

Podjęcie działania to etap decydujący: właśnie na tym etapie modelu AIDA zapada decyzja zakupowa. Aby skłonić klienta do zakupu, nieodzowne może okazać się CTA, czyli wezwanie do działania: w przypadku stron internetowych ma ono zwykle charakter specjalnego przycisku, pozwalającego np. na dodanie produktu do koszyka lub zarejestrowanie się w serwisie.

Call to Action może być bardzo proste („Kup teraz”, „Zarejestruj się”), ale można się spotkać także z bardziej rozbudowanymi wezwaniami do działania, np. określającymi ramy czasowe określonej promocji lub wysokość oferowanego rabatu.

Zapamiętaj! 

Model AIDA bywa rozbudowywany o dodatkowy etap: w zależności od podejścia, będzie to litera L (Loyalty, lojalność konsumenta, budowanie więzi między firmą a odbiorcą), R (Repetitive purchase, powtarzające się zakupy) lub E (Engagement, czyli zaangażowanie, np. poprzez polecanie sklepu wśród znajomych i rodziny).

Tworzenie treści w modelu AIDA

Źródło: Freepik 

Jeśli chcemy zastosować model AIDA w praktyce i wykorzystać go podczas tworzenia treści marketingowych, pamiętajmy o poniższych zasadach:

  • precyzyjnie określmy grupę docelową i dopasujmy treść oraz format przekazu do preferencji odbiorców;
  • wykorzystajmy język korzyści do zaprezentowania wartości oferowanych przez sprzedawany produkt bądź usługę;
  • przetestujmy różne warianty CTA (możemy w tym celu wykorzystać testy A/B);
  • opowiedzmy historię na etapie przedstawiania oferty;
  • skupmy się na rozwiązaniu problemu, wykorzystując do tego określone cechy oferowanego produktu.

Model AIDA – co to jest? – podsumowanie

Wykorzystanie modelu AIDA do tworzenia przekazów marketingowych pozwala przejść przez wszystkie etapy ścieżki zakupowej i zaproponować unikalną wartość na każdym z jej etapów. Ułatwia także tworzenie treści i zwiększa ich wartość dla odbiorców. Odpowiednie zdefiniowanie grupy docelowej pozwala lepiej dopasować przekaz, a przejście przez wszystkie etapy modelu AIDA zwiększa szansę powodzenia oraz ułatwia pozyskanie wartościowych leadów. Na korzyść modelu działa jego długa historia oraz rzadko spotykana w marketingu uniwersalność.

Model AIDA – co to jest? – FAQ

Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce modelu AIDA.

#1 Czy model AIDA znajdzie zastosowanie w przypadku mojego produktu?

Model AIDA uważany jest za uniwersalny i znajduje zastosowanie w wielu branżach, choć sposób jego implementacji może się różnić w zależności od typu produktu. Sam mechanizm i poszczególne etapy pozostają jednak bez zmian.

#2 Czy tworzenie treści marketingowych w zgodzie z modelem AIDA nadal jest skuteczne?

Mimo swojej niemal stuletniej historii model AIDA pozostaje aktualny, a treści tworzone zgodnie z jego poszczególnymi etapami wciąż są atrakcyjne dla odbiorców, dlatego stosowanie się do jego zasad pozwala pozyskać większą liczbę konwersji.

Z tego artykułu dowiedziałeś się:
  • czym jest model AIDA;
  • z jakich etapów składa się model AIDA;
  • jak tworzyć treści zgodne z modelem AIDA.